ПРОГРАМА превентивного виховання Кам’янець-Подільської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №11 на 2012-2015 рр.

        Превентивне виховання в школі – це система підготовчих та профілактичних дій педагогів, спрямованих на запобігання формуванню в учнів негативних звичок, рис характеру, проявам асоціальної поведінки підлітків та організацію належного догляду за діяльністю школярів.                                                                                                    

        Зміст програми визначає й закладає основу превентивної  роботи з учнями. Проект  передбачає  комплес організаційно – педагогічних і науково – методичних заходів, спрямованих  на виконання Закону України «Про  загальну середню  освіту», Концепції  національного виховання, Концепції громадянського  виховання.

Мета програми:

-   забезпечення  відповідального ставлення до особистого здоров’я у учнівської молоді;
-   протистояти  шкідливим звичкам та неадекватній поведінці,
-   накопичення відповідних знань і вмінь, усвідомлення  потреб і мотивів, визначення ціннісних орієнтацій;
-   підвищити рівень обізнаності з проблематики ВІЛ/СНІД, шкідливих звичок.

Головні завдання  програми:

- формування  правового  світогляду підлітків, попередження
  правопорушень серед учнів;
- набуття учнями знань, умінь і навичок реалізації здорового  способу життя  
  та попередження вживання  наркотичних речовин, алкоголю,
  тютюнопаління;
- формування  навичок  відповідальної поведінки учнів;
- попередження  випадків дитячого травматизму;
- підвищення  обізнаності учнів щодо проблеми ВІЛ/СНІДу;
- набуття необхідних  умінь і навичок безпечної поведінки;
- виховання толерантного ставлення учня до оточуючих

         Під час взаємодії з важковиховуваними дітьми педагог повинен компетентно здійснювати супровід учнів в їх розвитку, саморозвитку, соціалізації та культурній інтеграції.

Особливості програми

         Програма превентивного виховання враховує особливості діяльності школи, ступінь завантаженості педагогічних та інших працівників школи. Вона не потребує залучення додаткових коштів для своєї реалізації та може впроваджуватися паралельно з іншою діяльністю школи. Мікроклімат у школі створюють самі учасники навчально-виховного процесу: адміністрація, педагогічні працівники, батьки, медпрацівники, учні тощо.     
           Однією з головних особливостей програми є її доступність. Упровадження програми не потребує особливого навчання працівників школи. Усі вони повинні усвідомлювати значення створення здорового освітнього простору в навчальному закладі для розвитку особистості учня та чітко виконувати свої обов'язки. Реалізація програми не виключає реалізацію інших програм та проектів. Позитивним моментом програми  є також можливість доповнення її  різними виховними та позакласними заходами.

При цьому робота має такі складові:

-   комплексне вивчення та узагальнення усіх факторів розвитку дитини;
-   вироблення власного професійного погляду на особистість дитини як на цілісний психофізичний, етико-духовний і інтелектуально-творчий феномен суспільного буття;
-   розробка і реалізація плану роботи запобіжних заходів  з  учнями школи.

     Для того, щоб запобіжні заходи були ефективними, слід враховувати індивідуальні особливості кожного учня.

Об’єкт  програми

     Формування сталої відповідальної поведінки, сформованості імунітету до негативних впливів соціального оточення в учнів школи.

Суб'єкти  програми

·        учні Кам’янець-Подільської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №11;
·        діти і молодь, які перебувають на обліку в правоохоронних чи наркологічних установах;
·        діти і молодь, соціалізація яких відбувається під впливом негативних явищ /”групи ризику”/;
·        діти і молодь, які не мають умов сімейного виховання й опіки /сироти/; з алкоголенаркозалежних родин; батьки яких перебувають у місцях позбавлення волі;
·        молоді сім’ї, які потребують консультативної допомоги з проблем виховання дітей;
·        сім’ї, які мають дітей з негативними проявами у поведінці, чи наркозалежних з протиправними вчинками;
·        педагогічні колектив навчального закладу

Функції превентивного виховання

    Діагностично-прогностична функція полягає в аналітичній роботі зі з'ясування причин і умов відхилень у поведінці дітей; у передбаченні тенденцій їхнього розвитку; у виявленні шляхів і способів превентивного втручання в соціальну ситуацію розвитку особистості.

    Корекційно - реабілітаційна функція ставить за мету узгодження виховного процесу з реальними умовами соціалізації дитини і пов'язана із втручанням у негативну ситуацію її розвитку на рівні знань, емоцій, поведінки, використання оптимальної коригувальної допомоги, перевиховання та подолання негативних проявів у поведінці, налагодження стосунків для позитивного способу життя.

    Освітньо-консультативна функція передбачає використання сучасних технологій надання оптимальної освітньої, консультативної інформації; попередження і нейтралізацію надмірної інформації про види і форми негативних явищ.

    Організаційно-методична функція ставить за мету опрацювання і реалізацію міжгалузевих науково-дослідних проектів із проблем превентивного виховання; дослідження соціально-гігієнічних та медико-біологічних факторів розвитку схильності неповнолітніх до негативної поведінки та розробку заходів щодо їі профілактики.

      Інтнегрaтивно - просвітницька функція передбачає збір, аналіз, адаптацію узагальнення та впровадження вітчизняного й зарубіжного досвіду превентивної практики, інтеграцію у світовий превентивний процес у роботі з дітьми і молоддю.

Превентивне виховання здійснюється на трьох рівнях:
-   раннє, або первинне, превентивне виховання (соціально-педагогічна профілактика);
-   вторинне превентивне виховання (превентивна допомога і корекція);
-   третинне превентивне виховання (адаптація, реабілітація і ресоціалізація).

      Соціально-педагогічна профілактика (первинна профілактика) – вид превентивної роботи, спрямований на здійснення освітньо-профілактичних заходів та інших педагогічних моделей впливу на особистість з метою попередження різних видів небезпечної поведінки на ранніх стадіях відхилень. Вона ґрунтується на позитивній педагогічній діяльності, мета якої - своєчасне виявлення та виправлення несприятливих інформаційних, педагогічних, психологічних, організаційних та інших факторів, що зумовлюють відхилення у психологічному та соціальному розвитку дітей у їхній поведінці, стані здоров'я.

      Зміст соціально-педагогічної профілактики: взаємодія у формуванні знань, умінь, установок та мотивів свідомого вибору про соціальних моделей поведінки; підготовка та розповсюдження превентивної інформації через друковану продукцію, засоби масової інформації, спілкування на рівні міжособистісних стосунків, інші форми соціально-педагогічної роботи.

        Превентивна допомога і корекція - вид психолого-педагогічної та медико-соціальної діяльності, що полягає у допомозі окремим категоріям групам ризику (зменшення шкоди, допомога з метою самодопомоги). Це передбачає психолого-педагогічний та соціально-терапевтичний вплив на особистість з тим, щоб вона сама навчилась допомагати собі, розв`язуючи багато чисельні проблеми, що провокують на деструктивну поведінку. На цьому рівні є доцільними:
-   реалізація програми  превентивного виховання з «групами ризику» із залученням державних, громадських, конфесійних організацій, волонтерів;
-   патронажна робота з «групами ризику», неповнолітніми із дисфункціональних сімей по усуненню соціально-психологічних передумов деструктивної поведінки;
-   організація різноманітних форм превентивної освіти, проведення дозвілля.

      Адаптація. реабілітація та ресоціалізація полягає в реконструкції соціокультурного оточення для різних категорій дітей, допомозі в спілкуванні та навчанні з метою відновлення втрачених соціальних зв'язків або адаптації в соціальній життєдіяльності.

Необхідними заходами такої роботи є:
-   науково-методичне забезпечення превентивної соціально-терапевтичної роботи у школі;
-   співпраця і науково-методична підтримка роботи служби у справах дітей, служб «Телефонів довіри», інших закладів, до функцій яких входить вирішення проблем негативної поведінки дітей;
-        науково-методичне сприяння організації і розвитку взаємопідтримки неповнолітніх;

Очікувані результати
    
    Дотримання програми превентивного виховання сприятиме:
-   активізації діяльності педагогічних працівників у дослідженні і вирішенні проблем превентивного виховання;
-   залученню медичних, соціальних та правоохоронних закладів до вирішення проблем попередження правопорушень і злочинності, координації зусиль суб'єктів превентивної діяльності;
-   посиленню тенденції до попередження вживання наркотиків, алкоголю, тютюну, ВІЛ - інфікованості, формуванню у молодого покоління здорового способу життя;
-   зміні установок і моделей поведінки неповнолітніх груп ризику;
-   створення здорового мікроклімату для виховання здорової особистості.

Основні напрямки виконання програми

-   Превентивне та правове виховання – профілактика правопорушень в суспільстві.
-   Формування здорового способу життя – формування навичок здорового способу життя, зміцнення та збереження здоров’я.
-    Координація та контроль за ходом  виконання проекту.

Координатори програми:
Столяр Олена Іванівна, вчитель правознавства,
Ткаченко Ірина Анатоліївна,вчитель основ здоров’я,
Дроздовська Павліна Василівна, голова МО класних керівників                           

 Контроль проекту здійснює адміністрація школи.

Форми та методи роботи

       Перевага програми полягає в тому, що не треба відмовлятися від напрацьованих позитивних, дієвих традицій, форм роботи школи, а вона спонукає до наповнення їх новим змістом.

Найефективнішими формами та методами роботи є:
-   години спілкування;
-   тренінги;
-   «круглі столи»;
-   спільні з батьками заходи;
-   консультаційні пункти;
-   діяльність органів учнівського самоврядування;
-   інтелектуальні та розвивальні ігри;
-   гуртки за інтересами;
-   конференції, диспути, дискусії;
-   дні відкритих дверей;
-   уроки;
-   відеолекторії;
-   батьківські збори;
-   моніторинг;
-   просвітницькі акції;
-   колективна творча справа;
-   шкільні газети;
-   журнали, газетні колажі.

Учасники програми

Процес упровадження та реалізації програми проходить за участю всіх учасників навчально-виховного процесу:
-   адміністрації;
-   учителів;
-   учнів;
-   класних керівників;
-   медичного працівника;
-   представників громадськості;
-   батьківського комітету;
-   бібліотекаря.

Термін дії програми: 2012-2015 р.


























«Затверджено»
Директор школи                          Безручко Н.К.


Основні заходи  з реалізації
Програми превентивного виховання

        
п/п
Назва заходу     

Термін  проведення        
Відповідальні

Організаційна діяльність
1.                 
Взяти на облік учнів, схильних до правопорушень, учнів, які потребують корекції поведінки, учнів з сімей соціального ризику.
Серпень-вересень    

Класні керівники
Соціальний педагог
Рада  профілактики правопорушень
2.                 
Розробити індивідуальний план роботи з важковиховуваними дітьми
Серпень-вересень
Класні керівники
Соціальний педагог
Рада  профілактики правопорушень
3.                 
Забезпечити щорічне проведення рейду «Урок» та індивідуальної
роботи з   дітьми, які не відвідують школу, а також їх батьками,
опікунами (піклувальниками).
У вересні кожного року
Класні керівники

Рада  профілактики правопорушень
4.                 
 З метою виявлення причин порушення дисципліни окремих учнів проводити психолого-педагогічні обстеження учнів, консиліуми.
За запитом
Класні керівники
Практичний психолог

5.                 
Організовувати вивчення індивідуальних особливостей дітей та відхилень у їх розвитку із застосуванням психолого-діагностичних    методик    та    комп'ютерних    програм. Забезпечити складання та реалізацію програм корекційної роботи з дітьми, які мають девіантну поведінку
З 1 вересня постійно
Практичний психолог
Класні керівники
6.                 
Забезпечувати проведення індивідуальної профілактичної роботи з функціонально   неспроможними   сім'ями   та   надання   психолого- педагогічних консультацій для батьків, які мають труднощі у вихованні дітей
Постійно
психологи та соціальні педагоги навчальних закладів
7.                 
Організовувати зустрічі учнів з працівниками міліції,
прокуратури, спеціалістами служби у справах дітей з питань попередження правопорушень та злочинності.
Протягом навчального року
Педагог-організатор
8.                 
Забезпечити   систематичне   проведення   профілактичних   рейдів, спрямованих на попередження жорстокого поводження з дітьми у сім'ях та правопорушень підлітків у позаурочний час.
Протягом року
Соціальний педагог
9.                 
Реалізація шкільної програми «Школа сприяння здоровю»
Постійно
Адміністрація, колектив школи
10.            
Залучати учнів школи, особливо «групи ризику» до занять у спортивних секціях, гуртках школи та позашкільних навчальних закладів.
Вересень
Класні керівники,
Соціальний педагог,
Педагог-організатор
Навчально-виховна діяльність
11.            
Впроваджувати варіативні програми, спецкурси, факультативи, тренінги щодо формування практичних навичок здорового способу життя і корекції шкідливих звичок дітей.
Постійно
Адміністрація
12.            
В класах проводити години спілкування, диспути на орієнтовану тематику
- “Як керувати своїми вчинками”
- “Право і закон”
- “Що головне для тебе в житті”
- “Чи знаєш ти свої обов’язки”
- “Від пияцтва до злочину – один крок”
- “Шкідливі звички”
- “Згубний вплив тютюну на здоров’я підлітків”
- “Відповідальність людини за вчинки, скоєні в стані наркотичного та алкогольного отруєння”
- “Що ви знаєте про СНІД?”
тощо.        
Протягом року

Класні керівники

13.            
Спланувати і провести місячник правових знань, включивши такі заходи:
- анкетування учнів різних вікових груп;
- години спілкування про право і закон;
- зустріч з працівниками правоохоронних органів, лікарями;
- обговорення газетних статей та літературних творів на морально-етичну та правову тему;
- розважальний позакласний захід з правової тематики  тощо.        
Згідно річного
плану
роботи школи

Вчитель правознавства
Класні керівники

14.            
Розробити систему тренінгів, відео роликів, кінолекторіїв для дітей та
молоді, спрямованих на попередження вживання наркотичних речовин.
До кінця 2012 року
Вчитель основ здоров’я
Соціальний педагог
Практичний психолог
Педагог-організатор
15.            
Провести  тренінги з підлітками на тему : «Чи реально сказати - ні!», «Наркоманія - шлях в безодню», «Я обираю здоровя. Відповідальна поведінка», «Ми – проти СНІДу! Ми – за життя!»
Протягом року

Психолог Соціальний педагог

16.            
Використовувати у виховній роботі, інтегрувати в уроки основ здоров’я тренінгові  заняття за програмою «Майбутнє починається сьогодні».
Постійно
Дроздовська П.В., ТкаченкоІ.А., Волошина Н.М.,
Гриб М.П.,
Коломієць Д.С.
17.            
Забезпечувати участь шкільної агітбригади у конкурсі «Молодь – за здоровий спосіб життя».
Щороку
Вчитель основ здоровя,
Педагог-організатор
Науково-методична діяльність
18.            
Вивчення нормативно-правових документів і науково-методичної літератури
Постійно
Вчителі
19.            
В порядок денний класних батьківських зборів включати питання на правовиховну тему.
Згідно плану        

Класні керівники

20.            
Питання по превентивному вихованню школярів заслухати на методичному об’єднанні класних керівників
Згідно плану        

Голова МО класних керівників
Голова Ради профілактики правопорушень
Інформаційна діяльність
21.            
Поновити куточок правових знань.        
Жовтень    

Вчитель правознавства
22.            
Провести батьківські лекторії з питань щодо протидії шкідливим звичкам та збереження здоров'я дітей.
Згідно плану роботи батьк. всеобучу
Класні керівники

23.            
Організувати розробку, виготовлення та розповсюдження
реклами, буклетів  в підтримку здорового способу життя та на протидію палінню, алкоголізму, наркоманії.
Протягом року
Вчитель основ здоров’я
24.            
У засобах масової інформації висвітлювати превентивно-правові заходи, проведені в школі.
Постійно
Керівник шкільного пресцентру
Педагог-організатор
        


Комментариев нет:

Отправить комментарий