Правоосвітня робота з педагогами

Діти і право. Інформаційні ресурси для організатора виховної роботи
WEB-панорама
Законодавча база соціального захисту дітей
База "Законодавство України" на сайті Верховної Ради http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi
1.   Про органи і служби у справах неповнолітніх та спеціальні установи для неповнолітніх : Закон України від 24.01.95 р
2.   Національна програма Діти України , затверджена Указом Президента України від 18 січня 1996 р., № 63/96
3.   Указ Президента України Про затвердження Комплексних заходів щодо профілактики бездоглядності та правопорушень серед дітей, їх соціальної реабілітації в суспільстві від 18 березня 1998 р. № 200. 21 та інше
Сімейний кодекс України http://www.legal.com.ua/document/kodeks/000002947-14.html
Конвенція про права дитини http://chl.kiev.ua/UKR/konv_u.htm
Про охорону дитинства: Закон України від 26.04.01 р. http://caritas.iatp.org.ua/law/z-ohdtn.html
Національна програма патріотичного виховання громадян, формування здорового способу життя, розвитку духовності та зміцнення моральних засад суспільства, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 15 вересня 1999 р. N 1697 http://umvs.odessa.ua/LAWS/prog_patriot.htm
***
Міністерство освіти і науки України (офіційний сайт) http://www.mon.gov.ua
Міністерство України у справах сім"ї, молоді та спорту (офіційний сайт) http://mms.gov.ua
Сайт Управління освіти і науки ХОДА - http://www.osvita.kherson.ua/index.html
***
Національний фонд соціального захисту матерів та дітей "Україна - дітям" http://ukraine-children.org.ua/ukr
Організація соціального захисту та превентивного виховання  в школі/ Організація виховної роботи в школі
"Виховна робота в школі" на сайті ХОБД http://www.library.kherson.ua/teach/scool.htm (!)
Методичні рекомендації щодо організації виховної роботи в ЗНЗ у 2001-2002 н/р (з досвіду одеських колег)  http://www.osvita.od.ua/help/metodrekomendacii.doc
Те ж саме, Міністерства освіти і науки України  http://uintei.kiev.ua/laws/Lust_9_247.doc
Плани виховної роботи/Зразки наказів:
Одеський обласний інститут удосконалення вчителів http://osvita.od.ua/intro.shtml
http://www.socwd.uzhgorod.ua/articles/21.htm Практика соціальної роботи в школі (прогули учнів) - досвід України та Великої Британії
http://www.debryansk.ru/~lpsch/index.htm "Учитель & ученик". Інформаційно-методичний сайт (!)
Система виховної роботи (з досвіду ЗНЗ, м. Комсомольськ, Полтавська обл.) http://cen.iatp.org.ua/libr/iatp4/sys_vyh_roboty.doc  
Те ж саме, Ярошівська школа (Сумська обл.) http://www.schools.kiev.ua/meeting/forum10/281.shtml
Теоретико-педагогічні засади превентивного виховання (підготовка вчителів до цієї роботи) http://www.zsu.zp.ua/herald/articles/2363.pdf (!)
Сторінки навчально-методичного кабінету виховної роботи (Київська обл.) http://www.kristti.kiev.ua/kabinet/vuhov/vuhov.htm
Тут: орієнтовна посадова інструкція; метод. рекомендації щодо організації роботи учнівських об'єднань тощо. (На сайті Київького обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів - http://www.kristti.kiev.ua/index.html )
Сайт "Острів знань" http://ostriv.in.ua    
Сайт "Школьное образование" на сервері RIN.ru:
1.   "Семинары учителей" http://edu.rin.ru/html/584.html , зокрема:
2.   "Толерантность - важное качество личности"  http://edu.rin.ru/html/1044.html
3.   "Конвенция о правах ребенка и нравственно-правовая защищенностьшкольника" http://edu.rin.ru/html/731.html
4.   "Сценарии", в т.ч. по праву http://edu.rin.ru/html/753.html
Сайт "Федерация Интернет-образования", сторінка „Педмастерская. Методика. Граждановедение и  обществознание" http://teacher.fio.ru/index.php?c=56
РОБОТА з батьками (конспекти кількох уроків) на сайті "Мережа громадянської освіти". Цікаво також: форуми для учнів та вчителів: http://cen.iatp.org.ua/virtual/job/rob_z_batkami.html 
Материалы для учителя: "Полезные навыки: 27+1 урок" (профілактика наркоманії) http://docum.cos.ru/portal/dt?last=false&provider=HMAOForPrintChannel&type=article&dbid=ARTICLE_51317
Формирование навыков здорового образа жизни, как направление социально-педагогической работы в МОУ "Общеобразовательная гимназия №6" г. Архангельска http://festival.1september.ru/2003_2004/index.php?member=101741
С.А.Беличева. ОСНОВЫ ПРЕВЕНТИВНОЙ ПСИХОЛОГИИ - посібник он-лайн http://yurpsy.by.ru/help/bib/prevent/04.htm

Правоосвітня та правовиховна робота шкільної бібліотеки
Виховання правосвідомого громадянина: бібліотечна складова. Консультація http://www.library.kherson.ua/lib/pravo.htm  
Теорія і практика виховної роботи: Рек. список літератури для заступників директорів з виховної роботи (м. Харків) http://www.rvodzr.org.ua/upload/main/spicok.doc
Сайт "Діти України", розділ "Освітянам" http://www.children.edu-ua.net/documents.php?section_id=122
Хартія старшокласників міста Києва http://www.schools.kiev.ua/childrenrights/charter.html
Державна науково-педагогічна бібліотека України ім. В.О.Сухомлинського http://www.library.edu-ua.net
ПРОГРАММА «Молодёжный центр правовой информации» http://www.library.ru/1/kb/articles/article.php?a_uid=219
Організація змістовного дозвілля школярів бібліотечними засобами
http://library.kherson.ua/activities/lib_net_activities.htm - сценарії бібліотечних заходів на сайті Херсонської ОБД
http://4uth.gov.ua/8vd.htm - видавничі проекти Державної бібліотеки України для юнацтва (сценарії та методика проведення заходів і т.п.) (!)
http://chl.kiev.ua/ukr/magazin/Svit_n11/10.htm - "Світ дитячих бібліотек" публікує статтю про досвід співпраці Севастопольської ЦДБ зі шкільними бібліотеками
http://www.khpg.org.ua/index.php?id=1122991166&r=3&s=2005&n=3 - Роль шкільних ЗМІ та учнівських проектів в реалізації права дитини на вільне висловлювання
Інші ресурси
http://school-sector.relarn.ru/prava - права дітей - для їхніх батьків, учителів та для них самих. (!)
http://www.un.kiev.ua/ua/unicef/ss-raw.php - ЮНІСЕФ в Україні (сторінки Дитячого Фонду Об'єднаних Націй)

http://aim.h1.ru/Biblioteka/Deti_bezopasnost/56_sposobov_zashiti_index.html - "Школа виживання, або 56 способів захистити дитину від злочину" Ольги Богачової та Юрія Дубягіна.
_________________________________________________________________________
ПРАВА ВЧИТЕЛІВ

Орієнтовний зразок із локального нормативного акта «Правила шкільного життя»




Учитель, класний керівник має право на:
1. Захист професійної честі та достоїнства.
(Закон України «Про освіту», ст. 55 п. 1; Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затверджене поста­новою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2000 р. № 964.)
 2. Захист людського достоїнства, якщо воно по­рушено з боку адміністрації, учня або його батьків (законних представників).
(Конституція України, ст. 28.)
 3. Участь в управлінні школою відповідно до ста­туту школи.
(Закон України «Про загальну середню освіту», ст. 39; Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2000 р. № 964, ст. 63, 64.)
4. Висловлювання в коректній формі (усно або письмово) критичних зауважень про діяльності будь-якого працівника школи або системи освіти. Вносити пропозиції керівництву школи щодо поліпшення на­вчально-виховної роботи. Висловлювання претензії до дитини в делікатній формі.
5. Умови для здійснення навчально-виховного про­цесу, одержання робочого місця, обладнаного від­повідно до санітарно-гігієнічних норм і норм охорони праці, постаченого необхідними посібниками.
 (Закон України «Про освіту», ст. 57; Кодекс законів про працю України, ст. 21.)
6.   Висування своєї кандидатури на будь-яку виборну посаду в педагогічному колективі.
  (Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від  14 червня 2000 р. № 964.)
7.  Свободу вибору й використання методик навчання та виховання, навчальних підручників, посібників і матеріалів.
(Спільна Рекомендація МОП/ЮНЕСКО щодо статусу вчителів від 05. 10. 1966 р. пп. 35, 65; Закон України «Про освіту», ст.. 55 п. 1; Положення про загальноосвітній на­вчальний заклад (затверджено постановою Кабінету Мі­ністрів України від 14 червня 2000 р. № 964, ст. 45.)
8.  Свободу вибору методів оцінювання навчальних досягнень учнів.
(Спільна Рекомендація МОП/ЮНЕСКО щодо статусу вчителів від 05. 10. 1966 р. п. 65; Положення про загаль­ноосвітній навчальний заклад, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2000 р. № 964, ст. 34.)
9.  Свободу вибору змісту; обсягу та характеру домашніх завдань.
(Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2000 р. № 964, ст. 32.)
10.         Установлення вимог до поведінки учнів на заняттях, дотримування ними законодавства, моральних, етичних норм. Ці правила не повинні ущемляти
достоїнство
учня та суперечити статуту школи та чинним правилам.
(Конвенція про права дитини, ст. ст. З, 19.)
11.         Відмова від адміністративних доручень, не пов'язаних із виконанням своїх посадових обов'язків і конкретних зобов'язань.
(Закон України «Про загальну середню освіту», ст. 26, п. 3; Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2000 р. № 964, ст. 49; Кодекс законів про працю України, ст. 31.)
12.         Конфіденційність дисциплінарного розслідування, за винятком випадків, що ведуть до заборони займатись педагогічною діяльністю, або при необхідності захисту інтересів у учнів; ознайомлення зі скаргами й іншими документами, що містять оцінку його
роботи, давати
з них пояснення.
(Спільна Рекомендація МОП/ЮНЕСКО щодо статусу вчителів від 05. 10. 1966 р. п. п. 39, 46, 47, 50, 68.)
13.         Творчість, ініціативу в освоєнні освітніх і розвивальних програм.
(Рекомендація ЮНЕСКО від 05. 10. 1966 р. «Про поло­ження вчителів», п. 61.)
14.         Звертання індивідуально або у складі групи осіб до Уповноваженого з прав учасників освітнього процесу, у конфліктну комісію, в будь-які вищі інстанції Із заявами, пропозиціями, скаргами.
(Спільна Рекомендація МОП/ЮНЕСКО щодо статусу вчителів від 05.10.1966 р. п. 50; Конституція України, ст. 40.)
15.         Попередження про заміну уроків заздалегідь.
16.         Відгули за роботу у вихідні та святкові дні. Оплату праці в неробочі дні відповідно до чинного законодавства України.
(Кодекс законів про працю України, ст. 31.)
17.         Захист від невиправданого втручання батьків(законних представників) учня в коло професійних обов'язків учителя.
(Спільна Рекомендація МОП/ЮНЕСКО щодо статусу вчителів від 05. 10. 1966 р. п. 67.)
Вимагати:
   Від батьків (законних представників) — відвідування батьківських зборів, створення нормальних умов для навчання та розвитку дитини.
 (Положення про за­гальноосвітній навчальний заклад, затверджене по­становою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2000 р. № 964, ст. 55: Сімейний кодекс України, ст. 155).
   Від  учнів — оволодіння знаннями, уміннями, прак­тичними навичками в обсязі не меншому, ніж зазна­чено Державним стандартом, дотримання правил шкільного життя.
(Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2000 р. № 964, ст. 43).


_________________________________________________________________________________
Особливості роботи педагога з неблагополучною сім'єю.

У своїй роботі з неблагополучною сім'єю педагог повинен спиратися на положення про виняткове вплив сім'ї на дитину.
Під важкої неблагополучною сім'єю ми розуміємо сім'ю, в якій спостерігається соціальна невлаштованість батьків і, як наслідок цього, постійний психологічний надрив, підкріплений алкоголем, асоціальною поведінкою, відчуженням від оточуючих,хуліганствомкрадіжкою і т.д.
Як правило, в таких сім'ях, діти, батьки, дідусі, бабусі проходили через сильний більстраждання, переживали фізичне або сексуальне насильство, зневагу, жорстокість і сприймають спосіб життя своєї родини як єдино нормальний.
Сім'ї, що переживають постійну кризу, перебувають в особливому стані страждання. Замість того щоб ставати уразливими і підпадати під вплив змін, сім'ї групи ризику навчаються за своїм захищатися при зіткненні з труднощами. Парадокс полягає в тому, що порушення, лють приносять їм певний комфорт, як доказ того, що зробити нічого не можна і тому їх стан природно.Такий стан сім'ї підтримують за допомогою різних засобів: алкоголь, скандали, аморальне, зухвала поведінка, хуліганство і т.д.
Одна з позитивних сторін кризи полягає в тому, що в такому випадку в сферу впливу на неблагополучну сім'ю залучаються педагоги школи, соціальні педагоги, фахівці різних центрів і т.д. Цей факт є сам по собі заспокійливим; підключенні до ситуації, в якій опинилася сім'я, нових сил, що здійснюють контроль, трохи полегшує стан самотності неблагополучної родини. Хронічно кризові сім'ї всіляко прагнуть до того, щоб їх ситуація була під контролем з боку. Коли вони відчувають загрозу втрати контролю, вони вдаються до насильства по відношенню до оточуючих, посилюють своє асоціальна поведінка, що призводить до посилення контролю над ними.
Сторонній людині, що вступає в контакт з неблагополучною сім'єю, може здатися, що сім'я загрузла в трясовині жаху і ганебних трагедій. Але для самої сім'ї низка цих трагедій може бути більш ніж комфортною, ніж реальні зміни на краще чи протистояння труднощам життя.
Ці сім'ї характеризуються такими рисами поведінки:
- Не дотримується домовленість про заздалегідь запланованій зустрічі з фахівцями; на зустріч не є в призначений час, але іноді телефонують;
- У них відсутнє поняття часу (день, місяць, тиждень);
- На співбесіду з фахівцем запрошують друзів, знайомих;
- Під час зустрічі з фахівцем можуть дивитися телевізор або слухати радіо; можуть займатися приготуванням їжі або виконанням іншої домашньої роботи;
- Нездатні говорити зв'язно ні про себе, ні про інших;
- Постійно міняють місце проживання;
- Постійно сваряться, б'ються з друзями або родичами.
Характеристику таких сімей можна доповнити наступними проявами: недовіра, підозрілість, заперечення всього, імпульсивність, нетерплячість, постійна потреба в чомусь, схвильованість, швидка збудливість, недолік знань і умінь, непрактичність, неспроможність, стан озлобленості з нападами жорстокості, насильства, заподіяння шкоди сім'ї.
Поведінка батьків у таких сім'ях нагадує поведінку маленьких дітей, які не можуть знайти контакту з дорослими. Часто батьки в такій сім'ї - це люди, вибиті з колії життя, які перебувають в глибокій депресії.
Подібний стан дорослих робить неможливим формування в сім'ї дбайливих взаємин між членами сім'ї та емоційної підтримки. Відсутність емоційної підтримки дітей з боку батьків має глибокі наслідки, які виражаються, зокрема, в зниженні впевненості в собі у дітей та підлітків.
Відсутність 
матеріальних засобів часто відбивається на харчуванні сім'ї, що знижує опірність дітей хвороб, призводить до ослаблення їх організму, виснаження і т.д. Соціальна та психологічна відстороненість обертається апатичним ставленням до життя, пасивністю сім'ї, саморуйнуванням особистості сім'ї. Неблагополучна сім'я втрачає будь-яку віру в самозміна і продовжує поступальний рух до повного краху.
Можна умовно розділити неблагополучні сім'ї на три групи:
1. Превентивні - сім'ї, в яких проблеми мають незначний прояв і знаходяться на початковій стадії неблагополуччя.
2. Сім'ї, в яких соціальні та інші суперечності загострюють взаємовідносини членів сім'ї один з одним і оточенням до критичного рівня.
3. Сім'ї, що втратили всяку життєву перспективу, інертні по відношенню до своєї долі і долі своїх дітей.
Можлива і така класифікація неблагополучних сімей: за кількістю батьків - повна, неповна, опікунська, приймальня, сім'я усиновлювачів; за кількістю дітей - малодітна, багатодітна, бездітна; з матеріального благополуччя - малозабезпечена, середньозабезпечених, добре забезпечена; з проблем батьків - сім'я алкоголіків, наркоманів, безробітна, криміногенна, позбавлена ​​батьківських прав, соціально дезадаптивних. Особливо виділяються сім'ї педагогічно неспроможні; найчастіше вони виявляються тоді, коли в них є діти підліткового віку.
Виявлення сім'ї, яка потребує допомоги та реабілітації, повинно повинно відбуватися як можна раніше. За 10 років життя в неблагополучній сім'ї дитина встигає набути величезного досвіду асоціальної поведінки, 
психологічно зламатися, утвердитися в такому варіанті життєвого самовизначення, яке суперечить нормам суспільства.
Дитина з неблагополучної родини виявляє себе зовнішнім виглядом, одягом, манерою 
спілкуватися, набором нецензурних висловів, неврівноваженістю психіки, що виражається в неадекватних реакціях, замкнутості, агресивності, озлобленості, відсутності інтересу до будь-якого виду навчання. Поведінка дитини та її зовнішній вигляд не тільки говорять про його проблеми, але і волають про допомогу. Але замість допомоги оточення дитини часто реагує на нього відторгненням, розривом відносин, придушенням або пригніченням його. Дитина зіштовхується з нерозумінням оточуючих, неприйняттям і в підсумку виявляється в ще більшій ізоляції. 
Вік дитини може бути різним, але проблеми таких дітей приблизно однакові. Увага має бути зосереджена на проблемі конкретної дитини і шляхи її подолання, а не на віковому факторі, який теж повинен враховуватися, але не бути головним.
Під час роботи з такою сім'єю педагог спочатку стикається з первинними реакціями протистояння. Це може бути заперечення, звинувачення, 
бажаннятаврувати когось, імпульсивність батьків, дітей, провокування, уникнення зустрічей, неприйняття допомоги.
Часто буває важко визначити результати роботи з сім'єю. Кожна категорія неблагополучних сімей має свої результати в русі до того рівня, при якій вона могла б обійтися без 
сторонньої допомоги. 


Показники негативного впливу неблагополучної сім'ї на дитину.
1. Порушення поведінки - в 50% неблагополучних сімей.
- Бродяжництво.
- Агресивність.
Хуліганство, крадіжки.
- Вимагання.
- Аморальні форми поведінки.
- Неадекватна реакція на зауваження дорослих.
2. Порушення розвитку дітей - у 70% неблагополучних сімей.
- Ухилення від навчання.
- Низька успішність.
- Неврастенія.
- Відсутність навичок особистої гігієни.
- Неврівноваженість психіки.
- Підлітковий алкоголізм.
Тривожність.
- Хвороби, недоїдання.
3. Порушення спілкування - у 45% неблагополучних сімей.
- Конфліктність з вчителями, однолітками.
- Агресивність з однолітками.
- Аутизм.
- Часте вживання ненормативної лексики.
- Метушливість і / або гіперактивність.
- Порушення соціальних зв'язків із родичами.
- Контакти з криміногенними угрупованнями. 



Пам'ятка для класних керівників при взаємодії з неблагополучними сім'ями. 
1. Ніколи не робіть виховних дій у поганому настрої. 
2. Чітко і ясно визначите для себе, чого Ви хочете від сім'ї, що думає сім'я з цього приводу, постарайтеся переконати її в тому, що Ваші цілі - це, перш за все їх мети. 
3. Не давайте остаточних готових рецептів і рекомендацій. Не повчайте батьків, а показуйте можливі шляхи подолання труднощів, розбирайте правильні і помилкові рішення ведуть до мети. 
4. Класний керівник зобов'язаний заохочувати успіхи, помічати навіть самі незначні успіхи. 
5. Якщо є помилки, невірні дії, вкажіть на них. Дайте оцінку і зробіть паузу, щоб сім'я усвідомила почуте. 
6. Дайте зрозуміти сім'ї, що співчуваєте їй, вірите в неї, незважаючи на помилки батьків. 

Висновок 
При роботі з неблагополучними сім'ями класному 
керівнику необхідно: 
1. Виявлення неблагополучних сімей як засіб профілактики соціального сирітства (знання умов проживання дитини, наявність акта матеріального обстеження). 
2. Підвищення педагогічної культури всіх категорій батьків: 
- Організація педагогічної освіти. Переконання батьків у тому, що сімейне виховання - це не моралі, нотації або фізичні 
покарання, а весь спосіб життя батьків (в першу чергу здоровий), образ думок, вчинків самих батьків, постійне спілкування з дітьми з позиції гуманності. 
- Залучення батьків як активних вихователів (
сімейні свята в школі, позаурочна позашкільна діяльність, участь в управлінні школою). 
3. Щоб уникнути насильства, жорстокості, агресивної поведінки по відношенню до своїх дітей формувати правову культуру батьків. 
4. Проведення контрольно-корекційної роботи з батьками (анкетування, 
тестування, аналіз рівня вихованості, навченості дітей, індивідуальні бесіди і т.д.). 
5. Враховувати особливості виховання в кожній окремій сім'ї, спираючись на позитивний досвід підвищувати пріоритет сім'ї та сімейних традицій у всіх суб'єктів освітньої діяльності: дітей, батьків, педагогів. 
6. Усунути почуття провини батьків за свою неспроможність (окремий план роботи з проблемними групами батьків). 
_____________________________________________________________________
 Буклет насильство в сімї, та шлях його попередження

Насильством в сім’ї, відповідно до статті 1 Закону України «Про попередження насильства в сім’ї», визнаються будь-які умисні дії фізичного, сексуального, психологічного чи економічного спря­мування одного члена сім’ї по відношенню до іншого члена сім’ї, якщо ці дії порушують конституційні права і свободи члена сім’ї як людини та громадянина і наносять йому моральну шкоду, шко­ду його фізичному чи психічному здоров’ю. Таким чином, можна виділити наступні обов’язкові ознаки насильства в сім’ї:
v  особами, що страждають від сімейного насильства, можуть бути тільки члени сім’ї (тобто цей Закон не поширюється на сусідів, співмешканців, у тому числі розлучених осіб, що продовжують спільно проживати, осіб, що зустрічаються, але не перебувають у шлюбі тощо);
v  діяння насильника повинне бути протиправним (тобто суперечити нормам чинного законодавства);
v  діяння призвело або могло призвести до порушення прав члена сім’ї як людини та громадянина;
v  вина насильника повинна виявлятися у формі умислу, а не необережності.


Законом передбачено, що здійснення заходів з попередження насильства в сім’ї в межах наданих їм повноважень покладається на:
v  спеціально уповноважений орган виконавчої влади з питань попередження насильства в сім’ї, яким визначено Міністерство у справах сім’ї, молоді та спорту, а також відповідні управління місцевих державних адміністрацій;
v  службу дільничних інспекторів міліції та кримінальну міліцію у справах неповнолітніх органів внутрішніх справ;
v  органи опіки і піклування;
v  спеціалізовані установи для жертв насильства в сім’ї, тобто кризові центри для жертв насильства в сім’ї та членів сім’ї, стосовно яких існує реальна загроза вчинення насильства в сім’ї, а також центри медико-соціальної реабілітації жертв насильства в сім’ї.

Підставами для вживання заходів з попередження насильства в сім’ї виступають:
- заява про допомогу жертви насильства в сім’ї або члена сім’ї, стосовно якого існує реальна загроза вчинення насильства в сім’ї;
- висловлене жертвою насильства в сім’ї або членом сім’ї, стосовно якого існує реальна загроза вчинення насильства в сім’ї, бажання на вжиття заходів з попередження насильства в сім’ї у разі, якщо повідомлення або заява надійшли не від нього особисто;
- отримання повідомлення про застосування насильства в сім’ї або реальної загрози його вчинення стосовно неповнолітнього чи недієздатного члена сім’ї.
Заява та повідомлення про застосування насильства в сім’ї або реальної загрози його вчинення приймаються управліннями у справах сім’ї та молоді місцевих державних адміністрацій, відповідними відділами виконавчих комітетів місцевих рад, а також службою дільничних інспекторів міліції або кримінальною міліцією по справах неповнолітніх органів внутрішніх справ за місцем проживання постраждалого, які в межах своїх повноважень приймають передбачені Законом запобіжні заходи щодо насильства в сім’ї.
Такими заходами виступають:
- офіційне попередження про неприпустимість вчинення насильства в сім’ї;
- офіційне попередження про неприпустимість байдужості щодо насильства в сім’ї;
- узяття на профілактичний облік і зняття із профілактичного обліку членів сім’ї, що здійснили сімейне насильство;
- захисний припис.
Принципово новим юридичним поняттям для України є захисний припис. Він являє собою запобіжний захід і не є ані видом покарання, ані іншим засобом юридичної відповідальності. Захисним приписом особі, у відношенні якої він винесений, може бути заборонено:
- чинити конкретні акти насильства в сім’ї;
- отримувати інформацію про місце перебування жертви насильства в сім’ї;
- розшукувати жертву насильства в сім’ї, якщо жертва насильства в сім’ї за власним бажанням перебуває у місці, що невідоме особі, яка вчинила насильство в сім’ї;
- відвідувати жертву насильства в сім’ї, якщо вона тимчасово перебуває не за місцем спільного проживання членів сім’ї;
- вести телефонні переговори з жертвою насильства в сім’ї.
Зазначені обмеження встановлюються на термін до 30 діб з дня погодження захисного припису з прокурором.
Захисний припис може бути винесений до осудної особи, яка на момент винесення захисного припису досягла 16-річного віку та вчинила насильство в сім’ї, але лише  після отримання офіційного попередження про неприпустимість вчинення насильства в сім’ї. Захисний припис виноситься дільничним інспектором міліції або працівником кримінальної служби у справах неповнолітніх за погодженням з начальником відповідного органу внутрішніх справ і прокурором. Захисний припис не підлягає погодженню у разі наявності в діях особи, яка вчинила насильство в сім’ї, ознак злочину.
За­конодавство України містить тільки одну спеціальну норму, що закріплює адміністративну відповідальність за насильство в сім’ї або невиконання захисного припису. Названі дії кваліфікуються за статтею 173-2 Кодексу України про адміністративні правопо­рушення. Стаття передбачає накладення штрафу від од­ного до трьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до одного місяця з відрахуванням 20 % заробітку.
Таким чином, законодавство про попередження насильства в сім’ї наділяє нас досить широкими можливостями щодо звернення до вказаних органів та установ за допомогою у ситуації сімейного насильства, що тягне за собою вжиття визначених заходів по його запобіганню. Проте законодавство з питань попередження сімейного насильства стане ефективним  інструментом захисту від насильства в родині лише за умови широкого доступу до інформації із проблеми профілактики насильства в сім’ї, плідного співробітництва громадських організацій та органів влади й місцевого самоврядування, а також активної протидії кожного з нас цьому принизливому для людської гідності явищу.













Міністерство освіти і науки України
Хмельницька обласна державна адміністрація
Кам’янець-Подільське управління освіти і науки
Загальноосвітня школа І-ІІ ст. № 11






Насильство в сім’ї та шляхи його попередження







2014 рік

Комментариев нет:

Отправить комментарий