Виховні заходи

ДІТИ: ЗЛОЧИН І КАРА
Виховний захід для учнів 8 – 9 класів
Підготувала: педагог-організатор
Обладнання: виставка нормативних документів; літератури з теми; «мікрофон», картки; Кримінальний кодекс України; плакати з висловлюваннями: «Наскільки людина перемагає страх, настільки вона людина» (Т. Карнейль); «У страху більше зла, ніж у самому предметі, якого бояться» (Цицерон);  «Великі нещастя не бувають тривалими, а дрібні не варті уваги» (Д. Леббок).
Хід заходу:
Учитель. «Героїням» — чотирнадцять і п'ятнадцять. Як про це розповідають матеріали міліції, під виглядом перепису учнів, Галя і Люда обходили квартири у мікрорайоні. Результати цього «перепису» виявлялись і   дещо несподіваними для окремих квартиронаймачів: в однієї громадянки, наприклад, зник ручний годинник, що лежав на столику, в іншій квартирі — нова кофтинка, з третьої — теж деякі речі жіночого туалету.  Звичайно, оперативні працівники міліції без особливих зусиль знайшли цих, з дозволу вказати, «прихильниць всеобучу» і ті речі, що зникли.
     Дві звичайні дівчинки, з тих, яких називають «важкими». Обидві росли без батьків. Щоправда, у Галі є вітчим, але, мабуть, невідомо, що краще: з ним чи без нього. Все домашнє життя — це пиятики, скандали, бійки. Де тут мамі та вітчиму думати про дочку — хоч би розібратись у своїх справах. І поки батьки сварилися та розбиралися у своїх стосунках, дочка почала пропускати уроки в школі, іноді ночувала не вдома, а у подруг, заглибилась у світ власних переживань. Вона захопилася хлопцями в найгіршому розумінні цього слова. Почала приходити додому дуже пізно, а часом і зовсім не з'являлася.
     У крадіжки Галя втяглася якось непомітно. Спочатку це були ручки, рукавички, дрібні гроші. На дрібниці ніхто не звертав уваги, а мама і вітчим на цілком виразні тривожні сигнали школи абсолютно не реагували — вони продовжували розбиратися у своїх стосунках. У дівчини з'явилась впевненість: їй усе сходить з рук! Крадіжка нового пальта з вішалки у школі. І знову мама не реагує, мовчить. Наполегливість школи і спроби організувати виховну роботу з   Галею мама зустрічає мовчазним пручанням. Вона сприймає все як надмірну настирливість учителів. Якось приходить до школи із заявою на ім'я директора.  У ній вона просить видати особову справу дочки у зв'язку з переїздом на нове місце проживання — в інше місто, до дядька. Документи видали. Але, як показала перевірка, Галя нікуди не переїхала, а з відома матері просто кинула школу та байдикувала.
     І як фінал — квартирні крадіжки разом із подругою. До речі і у подруги майже така сама доля.
Учитель. І сьогодні, діти, на нашій виховній годині мені б хотілося і поспілкуватися з вами на тему: «Діти: злочин і кара». І з'ясувати, хто винен в тому, що таке трапилося з дівчатами? Чи винні вони, і чи потрібно їх по і карати за злочин?
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
(Діти по черзі дають відповіді)
1). Яку відповідальність несуть батьки за виховання дітей?
2). Де і як виховується молодь?
3). Коли і чому набувають підлітки тих вад, що жахають дорослих і примушують їх замислюватися над питанням: що відбувається з дітьми, чому вони так різко змінили свою поведінку?
Учитель. Підліток і злочин... Нібито несумісні поняття. Проте ста ти етика свідчить, у середовищі неповнолітніх рік у рік посилюється криміногенна напруженість. Є все: злісне хуліганство, бійки, грабежі, розбій, крадіжки, вбивства, ґвалтування. Так що ж відбувається з нашими дітьми. Відбилися від рук?  Потрапили в тенета злочинного світу? Чи вони просто такі, якими їх виховали батьки, усе суспільство? На ці та інші питання ми сьогодні повинні спробувати дати відповідь.
Учитель. І відповіді будемо шукати з різних позицій: лікаря, психо¬лога, юриста, представника громадськості. У кожного з вас на парті лежить картка з позначкою тієї групи, в якій ви будете сьогодні працювати.
Інтерактивна вправа «Знайди своїх»
(Діти діляться на групи)
Завдання групам
(Усі завдання написані на окремих аркушах)
Психологи. Вчинок — елементарна клітина поведінки людини — являє собою одночинний, відносно завершений акт поведінки. Викликанні! причиною зовні, прямою або опосередкованою, і проходить за певних обставин у конкретній ситуації. Звичайно, вчинок від вчинку різниться. Одні вчинки в житті людей зви чайні, інші — рівня подвигу. Але в будь-якому вчинкові, як в краплині води, відображається світ, проявляється характер людини, і будь-який вчинок. І залишає нехай менш помітний, але обов'язковий слід в особистості, яка його здійснила.
Дати відповіді на запитання:
1). Дитина здійснює той чи інший вчинок з певних причин, що спонукають її до цього. Які ж це причини?
2). Яка система правового виховання повинна бути у школі?
Юристи
Дати відповіді на запитання:
1). Що таке злочин?
2). Як застосовується виняткова міра покарання щодо неповнолітніх?
3). Де повнолітні відбувають покарання за скоєні злочини?
4). Яку ж кримінальну відповідальність несуть неповнолітні і за які злочини? (Розглянути КК України).
Лікарі
Дати  відповіді на запитання:
1). Як відомо, найбільш злочинів коїться під впливом алкоголю чи наркотиків. Як ви вважаєте, чому підлітки вживають спиртні напої? Як це відбивається на їхньому здоров'ї?
2). Неповнолітнім, щоб стати алкоголіками, достатньо вживати спиртні напої не менш одного разу на тиждень протягом лише одного року. Доза алкоголю може бути при цьому відносно невелика, всього 100г горілки або 200-300г міцного вина. Як ви вважаєте, які вчинки характеризують алкогольну залежність?
3). Найбільше загрожує вживання алкогольних і наркотичних речовин дітям із так званої групи ризику. Які діти належать до групи ризику?
4). Що належить до наркотиків?
5). Куди направляють лікуватися неповнолітніх, які вживають наркотики?
Представники   громадськості
Розглянути ситуацію
     Як це часто трапляється з дітьми в найскладнішому — перехідному — віці, пригода почалася з малого — з невинної, на перший погляд, гри в «пера». Збиралися на старому подвір'ї. Там у самому центрі штабелів, рейок і ящиків, накритих зверху фанерою та картоном, хлопці влаштували свій «штаб». Ні дощ, ні сніг не проникають крізь надійний дах. Та й від очей старших сховатися можна. Розмовляли про переглянуті фільми, обмінювалися марками. До цього сховища і прийшов одного разу Юрко Сичов — нахабний хлопець, років на дна старший за інших. Спочатку переглядався, грав з хлопцями в шашки. Потім перейшов на «пера». Нарешті — витяг карти.
     Сергій Колосов і не помітив, як опинився у Сича в боргу.
- Треба розраховуватись,— сказав той сердито і вимогливо, спіймавши Сергія біля виходу з школи.— Ти мені десятку винен.
- Поверну я тобі твою десятку,— насупився Колосов.
- Після дощику в четвер,— присвиснув Сичов. І наблизившись до обличчя підлітка, відчеканив тоном, який не обіцяв нічого доброго: «Увечері не розрахуєшся — поговоримо по-іншому».
     До вечора Сергій ходив сам не свій. Йому кілька разів хотілося кинутися до мами на роботу: вона чергувала в поліклініці. Але ніби якась невідома сила зупиняла підлітка: він боявся зробитися в очах друзів маминим синочком. Ось тоді-то і згадав Сергій, що мати гроші на продукти зберігає в скриньці для білизни. «Візьму десятку, може й не помітить»,— промайнула у підлітка думка. Перебравши кілька ключів, він відчинив скриньку. Грошей у ній не було. Але лежав годинник дядька Михайла, який нещодавно помер від тяжкої хвороби. Сергій машинально взяв годинник на долоню. «За чесну військову службу»,— прочитав він вигравіруваний на кришці напис. «За чесну...— зненацька для самого себе повторив він, і фарба сорому залила обличчя.— А я що роблю?»  Зачинивши скриньку, він рішуче накинув на себе пальто і попростував до мами в поліклініку.
Дайте відповіді на запитання:
1). Поясніть, чому хлопець опинився на грані злочину.
2). Як, на вашу думку, повинна вчинити мама, почувши розповідь сина?
(Звіт груп.)
Учитель. Ось і добігає кінця наша виховна година, на якій ми обговорювали важливі питання, що стосуються двох таких несумісних понять: дитина і злочин. Дійсно, пияцтво, алкоголізм, наркоманія — це обставини, які пов'язані зі злочинністю і правопорушенням. Адже більше половини всіх злочинів скоюється в стані сп'яніння, і хуліганство, і навмисні посягання на особу і майно теж вчинюються переважно особами в стані сп'яніння. І що найбільше жахає, так це те, що неповнолітні опиняються в цих тенетах.
     І закінчити сьогоднішній урок мені хотілося б листом старшокласниці з м. Києва, яка опинилася вже за межею, коли потрібно нести кримінальну відповідальність. Ці слова, звернені до вас, її однолітків. Дівчина пише: «...Таких, як я, вже ніколи не переробиш, а ось ті, хто ще ніколи не ступав на цю стежину, себе не втрачайте. Придивіться до себе, допоможіть собі. І пам'ятайте, навколо вас є люди, яким ви не байдужі. Вони чекають на вас, щоб допомогти, подарувати любов, сподіваються на вашу відвертість і готові дати вам поради».
     Тож давайте будемо дбати про себе. Адже майбутнє кожного з вас, саме  у ваших руках.

Використана література:
Людтна починається з добра. Виховні години для учнів 5 - 9 класів / Упорядник Г.С.Грай. - Тернопіль: Астон, 2004. - 176с.

Литвинюк Г.І., Олійник І.В. Сценарії, рольові ігри, бесіди. 5 - 11 класи. - Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2004. - 88с.
_________________________________________________________________________________
Сценарій
КВК до Дня правових знань

Мета. Познайомити учнів середніх класів з основними правознавства.
Закріпити знання ІІ розділу Конституції України. Вчити дітей
використовувати теоретичні знання з права в різноманітних ситуаціях.
Виховувати у дітей почуття відповідальності за свої вчинки,
популяризувати правові закони, формувати правову культуру школярів.

Хід проведення

1. На початку гри вчитель пояснює всім присутнім (особливо молодшим
класам) значення слів, які, можливо, будуть використані в ході гри:
адвокат, президент, прокурор, гідність, право, повноліття, громадянин і т. д.
2. Команди беруть участь у жеребкуванні.
3. Представлення назви команди, емблеми, девізу і т. д.
4. Вчитель задає питання згідно з жеребкуванням, на відповідь — не більше 1 хв. Якщо команда не відповідає, право відповіді надається суперникам. Журі оцінює відповіді, коментує, веде рахунок.

Питання
№ 1. Настя К. допомагає мамі розносити пошту. Вона дуже цікавиться  життям своїх друзів, а тому іноді перечитує листівки, листи, адресовані іншим.
Яке право вона порушує? (ст. 31 Конституції України)
№ 2. В багатьох американських фільмах фінал такий: затримавши злочинця,
полісмен говорить: «Ви маєте право мовчати. Все, що ви скажете, може бути використане проти вас. Ви маєте право на ...».
Про які права людини і громадянина тут йдеться? Чи маєте ви такі права?
(ст. 29 КУ)
№ 3. В деяких містах нашої планети на крамницях, бібліотеках, клубах можна зустріти вивіски: «Тільки для чорних» або «Тільки для білих».
Чи можливо це в Україні? (ст. 24 КУ)
№ 4. Один канадський письменник говорив: «Право бути здоровим в наші дні — настільки дорога річ, що його може дозволити тільки багатий». Що мав на увазі письменник? Чи реалізована ст. 49 КУ?
№ 5. У 1917 році, після революції, був прийнятий декрет «Об уничтожении
сословий и гражданских чинов», в якому було записано: «Всякие звания (дворянина, купца, мещанина, крестьянина и пр.), а также наименования гражданских чинов (тайные, статские и пр. советники) уничтожаются и устанавливается одно общее для всего населения наименование — ...».
Яке?
№ 6. Дванадцятирічний Володимир М. в суперечці зі своїм сусідом
використав нецензурну лайку.
Яке право порушено, яку відповідальність повинен нести?
№ 7. Дев'ятирічний Сергій написав вірші, хотів надіслати їх в дитячий журнал. Але його старший брат Дмитро сказав: «Даремно посилаєш. Ти ж неповнолітній, не можеш бути автором і тому твої вірші не надрукують».
Чи правий Дмитро? (ст. 34, ст. 54)
№ 8. Громадянин М. перейшов вулицю на червоне світло. Водій, намагаючись його не збити, різко вивернув кермо. В результаті зіткнулись два автомобілі.
Яке правопорушення здійснив громадянин М.? Хто нестиме відповідальність за аварію?
№ 9. Громадянин К. запідозрив свого сусіда Б. в крадіжці магнітофона, виламав двері квартири Б. і знайшов свою річ. Ні К., ні Б. не повідомити про ці події правоохоронні органи.
Хто з них і як порушив Конституцію України? (ст. 30)
№ 10. Сергій М. повідомив в органи внутрішніх справ, що Андрій К. готує злочин. Слідчий, якому було доручено цю справу, дізнався, що у Андрія є спільники в іншому місті.
Отримавши дозвіл прокурора, слідчий ознайомився з особистим листуванням
Андрія. Зміст одного з листів допоміг слідчим попередити злочин.
Чи не порушена Конституція України? (ст. 31)
№ 11. Чи може жінка стати Президентом України? (ст. 24)
№ 12. Костя Л., 12 років, подарував своїй подрузі велосипед.
Приголомшеним батькам від пояснив, що велосипед — його приватна власність. А в Конституції записано, що кожен має право розпоряджатися своєю власністю.
Хто ж правий — Костя чи батьки?
№ 13. Чи можливо (і за яких умов), щоб сільським головою Басівки був негр?
№ 14. Напередодні огляду шкільної художньої самодіяльності директор школи змусив працювати вчителів без вихідних протягом місяця.
Дайте оцінку діям директора. Яке конституційне право порушено? (ст. 45)
№ 15. Два учні 5-6 кл. пробралися увечері в приміщення дитячого садка, побили посуд, понівечили меблі, іграшки. Збитки, нанесені хуліганами, становили біля 800 гривень.
Які конституційні права порушено? Хто за це відповість?
№ 16. До цього ми з вами говорили, про права людини і громадянина. А які обов'язки громадянина України ви знаєте?

Завдання. За 1 хв. написати обов'язки. Хто більше і правильніше — той перемагає в конкурсі.

Журі підводить підсумки, команди отримують нагороди.
_____________________________________________________________________
Про свої і твої права
Твої права, обов'язки і відповідальність

7 років
- ти повинен сплачувати за проїзд у громадському транспорті

11 років
- за вчинення особливо тяжкого злочину або в разі повторного вчинення злочину тебе можуть направити до соціальної реабілітації.

14 років
- ти маєш право їздити дорогою на велосипеді, бути водієм гужового транспорту;
- ти маєш право працювати на нешкідливій роботі у вільний від навчання час, але лише за згодою одного із батьків і не більше 24 годин на тиждень;
- за певні злочини (умисне вбивство, крадіжка, грабіж, терористичний акт, злісне хуліганство, навмисне знищення чужого майна) тебе можуть засудити до кримінального покарання (штрафу, громадських робіт чи позбавлення волі)

15 років
- маєш право самостійно розпоряджатися своєю заробітною платою чи стипендією;
- маєш авторські права на свої твори і винаходи. Це означає, що ти маєш право на авторську винагороду;
- за згодою батьків ти маєш право укладати будь-які угоди, наприклад, продавати щось чи дарувати;
- ти маєш право відкрити рахунок у банку і розпоряджатися ним за згодою своїх батьків;
- у разі заподіяння матеріальної шкоди ти зобов'язаний відшкодувати збитки (якщо ти не маєш заробітку, це мусять зробити твої батьки).

16 років
- ти отримуєш паспорт;
- ти маєш право змінити своє ім'я чи прізвище;
- ти маєш право самостійно влаштовуватись на роботу, яка триває не більше 36 годин на тиждень;
- ти маєш право водити мотоцикл;
- за адміністративні порушення наприклад проїзд без квитка або перехід дороги у недозволеному місці, з тебе можуть стягнути штраф.
- ти відповідаєш за всі злочини як дорослий, але з деякими обмеженнями, наприклад, тебе не можуть засудити до довічного ув'язнення.

17 років
- якщо ти дівчини, то ти маєш право взяти шлюб.

18 років
- за законом ти стаєш повністю дорослим;
- ти маєш право голосувати і бути обраним до місцевих органів влади;
- ти можеш водити автомобіль;
- ти можеш взяти шлюб;
- якщо ти чоловічої статі, тебе можуть призвати на військову службу.

21 рік
- тебе можуть обрати до парламенту держави народним депутатом України.


Первинна правова допомога включає:
  • надання правової інформації та консультацій з будь-яких правових питань;
  • складання заяв, скарг та інших документів правового характеру;
  • допомогу в доступі до вторинної безоплатної правової допомоги;
  • допомогу в доступі до альтернативних форм вирішення спору, зокрема медіації (примирення сторін).
Звертаючись за правовою інформацією чи консультацією до суб'єктів надання безоплатної правової допомоги Ви повинні пам'ятати:
  • така допомога є безоплатною для усіх;
  • надання інформації та консультації є обмеженим у часі. Ви можете отримати допомогу відразу (якщо Ваше питання є нескладним), або Консультант може попросити Вас прийти наступного дня, щоб детальніше ознайомитись з вашою справою;
  • надання первинної правової допомоги, як правило, не передбачає представництво Ваших інтересів у суді (це не стосується окремих вразливих груп населення. Спеціалізовані організації можуть забезпечувати допомогу і під час судового розгляду справи);
  • неподалік від Вашого місця проживання є організації, установи, приймальні, які надають таку допомогу.
За інформацією та\або консультацією Ви можете звернутись до:
·         організацій, які спеціалізуються на допомозі вразливим групам населення (національним меншинам, мігрантам, неповнолітнім, людям з інвалідністю).

Де і як Ви можете знайти адвоката

ДЕ?
·         в найближчій організації, в якій працюють адвокати,
Ви можете знайти найближчу організацію, в якій працюють адвокати та надають безоплатну правову допомогу у кримінальних справах через карту

ЯК?
Ви можете:
·        запросити адвоката особисто,
·        запросити адвоката через ваших родичів, знайомих,
·        просити слідчого чи суд про призначення Вам захисника.

NB! ЯКЩО ВАС ЗАТРИМАНО ПРАЦІВНИКАМИ ПРАВООХОРОННИХ ОРГАНІВ, ТО ВИ НЕЗАЛЕЖНО ВІД ІНШИХ ОБСТАВИН МАЄТЕ ПРАВО МАТИ ЗАХИСНИКА І ПОБАЧЕННЯ З НИМ ДО ПЕРШОГО ДОПИТУ. ЯКЩО ВАС ЗАТРИМАЛИ ПРАЦІВНИКИ МІЛІЦІЇ ПАМ'ЯТАЙТЕ СВОЇ ПРАВА:
·         вимагати негайного прибуття адвоката, навіть якщо у вас немає коштів,
·         мати конфіденційне побачення з адвокатом до першого допиту,
·         відмовитись від дачі показів, пояснень, не відповідати на запитання.

 

Хто має право на безоплатну правову допомогу адвоката у кримінальних справах



Особа має право на отримання безоплатної правової допомоги адвоката у кримінальній справі, якщо:
·         у неї немає коштів, щоб оплатити допомогу адвоката,
·         у випадках, коли передбачена обов'язкова участь захисника:
o    якщо особі, яку обвинувачують чи підозрюють у вчиненні злочину у віці до 18 років,
o    у справах осіб, які через фізичні або психічні вади (німі, глухі, сліпі тощо) не можуть реалізувати своє право на захист,
o    у справах осіб, які не володіють мовою, якою ведеться судочинство,
o    коли особі загрожує довічне ув'язнення,
o    якщо в провадженні справа про застосування примусових заходів медичного характеру,
o    якщо в провадженні справа про застосування заходів виховного характеру.
Коли вас затримала міліція
А чи знаєте свої права, коли вас затримали чи арештували?
Найважливіші конституційні норми, що захищають особисті права людини.
Кожна людина має право на свободу та особисту недоторканість. Ніхто не може бути заарештований або триматися під вартою інакше як за вмотивованим рішенням суду і тільки на підставах та в порядку, встановлених законом. У разі нагальної необхідності запобігти злочинові чи його припинити уповноважені на те законом органи можуть застосувати тримання особи під вартою як тимчасовий запобіжний захід, обґрунтованість якого протягом 72 годин має бути перевірена судом. Затримана особа негайно звільняється, якщо протягом 72 годин з моменту затримання їй не вручено вмотивованого рішення суду про тримання під вартою. Кожному заарештованому чи затриманому має бути невідкладно повідомлено про мотиви арешту чи затримання, роз'яснено його права та надано можливість з моменту затримання захищати себе особисто та користуватися правовою допомогою захисника. Кожний затриманий має право у будь-який час оскаржити в суді своє затримання. Про арешт або затримання людини має бути негайно повідомлено родичів заарештованого чи затриманого.  Кожному гарантується недоторканість житла. Не допускається проникнення до житла чи іншого володіння особи, проведення в них огляду чи обшуку інакше як за вмотивованим рішенням суду.  Кожному гарантується таємниця листування, телефонних розмов, телеграфної та іншої кореспонденції.
Недоторканість особи
Якщо за вами прийшли, пам'ятайте: Ніхто не може бути заарештований інакше як на підставі судового рішення. Пам'ятайте: Якщо ви зіткнулися з працівниками правоохоронних органів, не забудьте пред'явити їм свої документи та подивитись документи, що дають їм право на ваше затримання, арешт, обшук. Запишіть чи запам'ятайте їх прізвище, звання чи посади. Можливо це вам стане в пригоді
Порядок затримання
Затриманою може бути: Особа, що скоїла правопорушення, за яке передбачена адміністративна відповідальність і обов'язковість складання протоколу, а для складання про це протоколу у правопорушника немає посвідчення особи і немає свідків, які б могли повідомити про нього необхідні дані. Особа, з метою припинення адміністративного правопорушення, коли вичерпано всі заходи впливу.  Особа, підозрювана у вчиненні злочину, за який може бути призначено покарання у вигляді позбавлення волі, може бути затримана лише при наявності однієї з таких підстав:коли цю особу заставили при вчиненні злочину або безпосередньо після його вчинення;коли очевидці, в тому числі й потерпілі, прямо вкажуть на дану особу, що саме вона вчинила злочин;коли на підозрюваному або на його одягу, при ньому або в його житлі буде виявлено сліди злочину. При наявності інших даних, що дають підстави підозрювати особу у вчиненні злочину, її може бути затримано лише в тому разі, коли ця особа намагалася втекти, або коли вона не має постійного місця проживання, або коли не встановлено особи підозрюваного.
Якщо уже так сталося, що вас затримали за адміністративне правопорушення, пам'ятайте:
Адміністративне затримання не може тривати більше як три години. Проте, осіб, які вчинили дрібне хуліганство, злісну непокору законному розпорядженню або при вимозі працівника міліції, а також військовослужбовця чи образу їх, публічні заклики до невиконання вимог працівника міліції, може бути затримано до розгляду справи суддею або начальником (заступником начальника) органу внутрішніх справ. На прохання затриманого, про факт і місце затримання повідомляються родичі, адміністрація за місцем роботи або навчання.
При затриманні по підозрі у скоєнні злочину:  вам мають роз'яснити ваші права, у тому числі про право не свідчити проти себе чи своїх рідних, а також право мати захисника і зустріч з ним до першого допиту і скласти про це протокол; має бути складено відповідно протокол про ваше затримання як особи, підозрюваної у вчиненні злочину із зазначенням підстав, мотивів, дня, години, року, місяця, місця затримання, пояснень затриманого, а також часу складання протоколу про роз'яснення підозрюваному своїх прав; протягом двадцяти чотирьох годин, орган дізнання, що виконав затримання, має зробити письмове повідомлення прокурору, а також на вимогу прокурора подати матеріали, що стали підставою для затримання.
Протокол про роз'яснення прав затриманого, а також протокол затримання підписується особою, яка його склала, і затриманим.
Підозрюваний чи обвинувачений?
Якщо вас затримали, варто спробувати зрозуміти ваш статус. Для цього варто знати:
Підозрюваним визнається:особа, затримана по підозрінню у вчиненні злочину;
особа, до якої застосовано запобіжний захід до винесення постанови про притягнення її як обвинуваченого.
Підозрюваний має право:знати в чому він підозрюється;
давати показання або відмовитися давати показання і відповідати на запитання;
мати захисника і побачення з ним до першого допиту;
подавати докази, заявляти клопотання і відводи;
вимагати перевірки прокурором правомірності затримання;
подавати скарги на дії і рішення особи, яка провадить оперативно-розшукові дії та дізнання, слідчого і прокурора.
Про роз'яснення прав підозрюваному зазначається в протоколі затримання або постанові про застосування запобіжного заходу.
Обвинуваченою є особа, щодо якої винесена постанова про притягнення як обвинуваченого. Обвинувачений має право:
знати в чому його обвинувачують;
давати показання з пред'явленого йому обвинувачення або відмовлятися давати показання і відповідати на запитання;
мати захисника і побачення з ним до першого допиту;
подавати докази;
заявляти клопотання;
ознайомлюватися після закінчення попереднього слідства або дізнання з усіма матеріалами справи;
брати участь у судовому розгляді в суді першої інстанції, заявляти відводи;
подавати скарги на дії і рішення особи, яка провадить дізнання, слідчого, прокурора, судді та суду.
Після віддавання до суду обвинувачений називається підсудним.
Підсудний має право на останнє слово.
Коли до участі допускається захисник?
Варто пам'ятати, що захисник допускається до участі у справі з моменту пред'явлення обвинувачення (це досить пізно!), а у разі затримання особи, підозрюваної у вчиненні злочину, або застосування запобіжного заходу у вигляді взяття під варту - з моменту затримання, або постанови про застосування запобіжного заходу, але не пізніше двадцяти чотирьох годин з моменту затримання. Вимагайте захисника зразу після вашого затримання. Пам'ятайте, якщо вас затримали, ви маєте можливість досить довго спілкуватися з мешканцями слідчого ізолятора тимчасового ув'язнення, а це не йде на користь вашому здоров'ю. Краще свій захист будувати разом із професійним адвокатом.
Що потрібно знати про допит?
Допит підозрюваного.
Якщо підозрюваний був затриманий або до нього було обрано запобіжний захід у вигляді взяття під варту, його допит проводиться негайно, а при неможливості негайного допиту - не пізніше двадцяти чотирьох годин після затримання.
При допиті такого підозрюваного присутність захисника є обов'язковою, за винятком випадків, якщо підозрюваний відмовився від захисника.
Перед допитом підозрюваному має бути роз'яснено його права, а також повідомлено, у вчиненні якого злочину він підозрюється, про що робиться відмітка в протоколі його допиту.
Допит та технічні засоби.
При допиті підозрюваного, обвинуваченого, свідка і потерпілого, очній ставці, пред'явленні для впізнання, відтворенні обстановки і обставин події та при проведенні інших слідчих дій під час попереднього розслідування, а також при розгляді справи в суді може застосовуватися звукозапис.
УВАГА! При проведенні слідчих дій з застосуванням звукозапису про це повідомляються всі учасники слідчої дії до її початку. Фонограма повинна містити відомості, які передбачені для протоколу слідчої дії та відбивати весь хід слідчої дії.
Повторення спеціально для звукозапису будь-якої частини слідчої дії в ході її проведення не дозволяється.
Перед закінченням слідчої дії звукозапис повністю відтворюється учасникам цієї дії. Висловлені ними зауваження і доповнення до звукозапису заносяться на фонограму.
Міліція не має права допитувати неповнолітніх інакше, ніж у присутності їх законних представників - батьків, адвоката, педагога, лікаря; адвокат має бути допущений до участі у вашій справі не пізніше 24 годин після затримання.
_____________________________________________________________________
Знай свої права, дитино

/ Методичні рекомендації для бібліотекарів
з популяризації правових знань серед читачів-учнів 1-9 класів /


Учитися жити по закону, поважати закон
і виконувати його, людина повинна з
малих літ, з сім'ї, дитячого садка, школи.
Рибінський Є.М.

    Сьогоднішні діти - це дорослі XXI століття. Тому головним завданням дитячої бібліотеки поряд з сім"єю, школою і іншими соціальними інститутами суспільства - допомогти їм засвоїти соціально-правові прин ципи, які закріплені в Конвенції ООН про права дитини.

    Працівники дитячих бібліотек повинні знати ті положення і статті Конвенції ООН про права дитини, які стосуються їх професійної діяльності .

     Ст.13 Дитина має право на пошук, отримання і передачу інформації...

    Ст.17 Дана стаття признає право дітей на користування засобами масової інформації,які відповідають мовним потребам дитини.

    Ст. 28 і 29 присвячені визнанню прав дитини на освіту, яка сприяє розвитку особистості, таланту,  розумових і фізичних навиків дітей в найбільш повному об’ємі.

    Згідно з цими статтями бібліотеки як інформаційні центри повинні забезпечити доступ до інформації і матеріалів в області освіти і професійної підготовки для всіх дітей.

    Ст.ЗІ Констатує право дитини на відпочинок і дозвілля, вільно брати участь в культурному житті, займатися мистецтвом.


        Ця стаття відповідає важливому аспекту бібліотечної діяльності -виконанню функції центрів організації змістовного дозвілля дітей.

      Зміст Конвенції складний для розуміння дітей, бібліотекарям необхідно виксристовувати такі форми і методи, які допомогли б познайомити дітей з її положеннями на зрозумілій для них мові.

        Перш за все, це різноманітні тематичні полички, книжкові виставки, перегляди літератури : "Я - дитина, я - людина", "Твої права і обов’язки", "Правовий компас", "Знай свої права змолоду".

       В масових заходах можуть використовуватись приклади з книг, статей, періодики, мультфільмів, які роз'яснювали б дітям положення і статті Конвенції.

        Не менш важливі ігрові форми роботи : це - літературні ігри "Ваші права, діти", "3 героями казок по статтях Конвенції", ролеві, ситуаційні ігри "Правова асамблея героїв книг", "З дітьми про серйозне", ігри, конкурси, турніри сімей-ерудитів "Вчимося захищати свої права", "Конвенція твоїх прав" конкурси "Кращий знавець права", "Права людини і моя особиста думка".

    Важливим аспектом роботи бібліотеки в даному напрямку є широке ознайомлення дітей і організаторів дитячого читання, батьків зі статтями Конвенції, інформування про її наявність у фонді і надання в користування читачам.

    В каталозі і систематичній картотеці статей повинна бути виділена рубрика "Права дітей" /в розділі 67 "Держава і право"/, в яких, крім тексту Конвенції, будуть зібрані і інші нормативні міжнародні і українські акти і документи, що їх коментують.



СТАЛІ КОНВЕНЦІЇ ПРО ПРАВА ДИТИНИ
/ адаптований текст /

"Всі права і свободи, вказані в Конвенції, належать кожній дитині, незалежно від раси, кольору шкіри, статі, мови і віросповідування."/ст.2/

"Кожна дитина має право на життя і здоровий розвиток."/ст.6/

"Кожна дитина має право на ім'я."/ст.7/

"Дитина має право на індивідуальність."  /ст.8/

"Ніхто не має права розлучати дитину з батьками."/ст.9/

"Дитина має право вільно виражати свою думку." /ст.13/

"Дитина має право на особисте життя, недоторканість житла, тайну кореспонденції." /ст.16/

"Ніхто не має права кривдити іншу людину, принижувати її і жорстоко наказувати." /ст.І9/

"Дитина має право на користування сучасною охороною здоров"я.  /ст.24/

"Дитина має право на освіту." /ст.28-29/

"Кожна людина, і дитина теж, має право на відпочинок." /ст. 31/

"Ніхто не може зробити дитину рабом." /ст. 32 /

"Ніхто не повинен катувати, принижувати чи жорстоко наказувати дитину."   /ст.37/

"Ніхто не має права посадити людину в тюрму, якщо вона не винна. Кожен має право на справедливий суд і дитина  теж." /ст.40 і ст.11/                                                                                                                                                                           


З ДІТЬМИ ПРО СЕРЙОЗНЕ
/ Ситуаційна гра для учнів 5-7 кл. /

Мета : допомогти дітям зрозуміти взаємозв"язок між моральними і

правовими нормами. Запропонувати дітям оформити наочність по статях Конвенції про права дитини. Бібліотекар готує картки з описом правових ситуацій.

ТЕКСТИ КАРТОК :

1. Старшокласники примушують малюків-учнів 1-2 класів носити їм портфелі.

/ Моральна і правова. Ст. 32, ст. І9 /

2. Миколу звинуватили в крадіжці і до суду посадили в тюрму.

/ Правова. Ст.40 /

3. Наталку забрали у безробітної матері і вивезли в іншу країну.

/ Правова. Ст. 9 /

4. Олег захворів, йому потрібна операція, але в лікарні його відмовились лікувати, тому що у його батьків немає коштів.

/ Правова. Ст.6 /

5. Оля написала листа, вчителька взяла його з парти дівчинки і прочитала його всьому класу.

/ Правова. Ст.16 /

 Під час гри бібліотекар дає коротке пояснення та уточнює відповіді дітей.


З ГЕРОЯМИ КАЗОК ПО СТАТТЯХ КОНВЕНЦІЇ
/ Правова гра для учнів 4-5 кл. /

Мета : Навчити дітей самостійно працювати з текстом Конвенції про права дитини. У грі розглядаються конкретні ситуації порушення прав дитини на прикладі літературних героїв. Основним атрибутом гри є картки з текстом телеграм від імені літературних героїв, по відношенню до яких були порушені права.

ТЕКСТ ТЕЛЕГРАМ І ВІДПОВІДІ ДО НИХ :

  1. "Рятуйте! Нас з’їв сірий вовк !"
      /Червона Шапочка і бабуся
      із казки Ш.Перро "Червова Шапочка", ст. 6/

  2.  "Діти, допоможіть! Посадили мене в тюрму за те, що допоміг
       Гарбузу повернути його будиночок."
      /Цибуліно із казки Дж. Родарі "Пригоди Цибуліно", ст.11 і ст.40/

  3. "Мені дуже холодно в зимовому лісі. Діти, допоможіть знайти квіти."
      /Падчерка із кізки С.Маршака "Дванадцять місяців”, ст.19 і ст.31/

  4. "Діти, мене відвезли від бабусі і названої сестри в льодове  царство. Мені холодно, я хочу додому."
        /Кай із "Снігової королеви" Г.Х.Андерсена, ст.9, ст.8/

  5. "Діти,я хочу на бал, а мене примушують працювати без відпочинку
      / Попелюшка із казки "Попелюшка" Ш.Перро, ст.31 і ст. 16

ПОДОРОЖ З ГЕРОЯМИ КАЗОК
на тему
" ДИТИНА І ЇЇ ПРАВА "
для учнів молодшого шкільного віку

Мета: познайомити дітей з їхніми правами на прикладах казок "Попелюшка", "Червона Шапочка", "Білосніжна та семеро гномів". Навчити дітей свідомо оцінювати ситуацію, аналізувати вчинки героїв. Виховувати товариськість, почуття власної гідності, любов до своїх ближніх.

    Під час подорожі рекомендуємо розглянути справу про порушення прав дитини в одному казковому королівстві.

    Діти розігрують уривки з казок в ролях, а потім запитання глядачам:

Уривки з яких казок ви переглянули ?

Як ви гадаєте, чому мачуха образила Попелюшку ?

Чому зведені сестри не любили її ?

Чи мали право ображати всі дівчинку ?

Чи мачуха і справді була кращою за Білосніжку ?

Чому вона наказала відвести дівчинку до лісу ?

Кого зустріла в лісі Червона Шапочка ?

Про кого з нею розмовляв Вовк ?

Які саме права дитини порушені в цих казках ?

Чи мав право Вовк поселитись в будиночку бабусі ?


Казкова подорож завершилася. Ми дякуємо дітям за те, що вони поступали як справжні дорослі захисники дітей і правильно захищали права казкових героїв.





" ЧИ ЗНАЄТЕ ВИ... "
Вікторина для учнів 7-8кл.

Як називається основний документ громадянина ? /паспорт/
Який закон вважається головним законом країни ? /Конституція/
Що являє собою добровільне об’єднання громадян країни за певними політичними поглядами ? /партія/
Як називають осіб, які не досягли І8-річного віку ? /неповнолітні/
Він може бути цивільним, адміністративним, кримінальним, що це ? /кодекс/
Як називають захисника у суді ? /адвокат/
Як називають людину, що бачила злочин ? /свідок/
Якого птаха бояться злочинці України ? /"Беркут"/
Який документ потрібний для проведення арешту чи обшуку ? /ордер/
Як називається примусове затримання особи співробітниками правоохоронних служб ? /арешт/
Як називається державний озброєний орган виконавчої влади, який захищає життя, здоров"я і права громадян ? /міліція/

КОНКУРС ПРАВОЗНАВЦІВ
для учнів 8-9 класів

Ціцерон говорив: "Щоб стати абсолютно вільними, ми повинні стати рабами..." Рабами кого або чого ми повинні стати ? /Закону/

Хто був автором першої Конституції України? /Пилип Орлик, 1711р./

В Російській імперії існувала страта через повішення. Засуджений до такої кари міг залишатися живим лише у двох випадках : якщо надходило імператорське помилування або якщо... Коли ж іще ? /Коли рвалася мотузка/

Назвіть п"ять символів державності України ./Конституція, герб, прапор,   гімн, президент/

Петру І так знавісніли хабарники, крадії, злочинці-чиновники, що він видав указ: "А воров в государстве нашем, вешать велим, как только объявится, что украл он... " Скільки ж мав украсти злочинець, щоб бути засудженим через повішення? /Якщо вкрадених грошей вистачало на придбання мотузки і оплату роботи ката/

Як називається переслідування, ущемлення громадських і людських прав, а то і  знищення цілого народу ? /Геноцид/

В середині ХVІст. венеціанський посол у столиці Туреччини Стамбулі описав слідуючий випадок : "3 султанської оранжереї зникло три огірки. Взнавши про крадіжку, султан наказав виявити злочинця. Кізляр-ага, начальник охорони, викликав до себе 10-х працівників оранжерї і виявив крадія". Яким чином він це зробив ? /Наказав розпорювати їм почергово животи і оглядав нутрощі. Четвертий виявився винним /

Який документ прийнятий ООН рішенням своєї Генеральної Асамблеї 20 листопада 1989 року? /Конвенція про права дитини/

Цей біблійний цар і суддя приймав настільки мудрі рішення, що вони
стали своєрідною “притчею во язицех". Як його звали ? /Соломон/

В якому випадку на Запорозькій Січі могли закопати в одній ямі живого і мертвого ? /Коли один козак вбивав іншого і суд визнавав його винним/




ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА

Анкета "Твої права"//Мурзилка.- 2001.- № 6.- С.19-20.

Диспут на тему: "Права та обов"язки підлітків"//Шкільний світ.- 1999.- № 3.- С. 8

Ефремова Н. Конкурс знатоков права//Библиотека.- 2000.- № І2.- С. 38-39.

Знай свої права, дитино: Права дитини викладені у віршах//Дитячий садок.- 2001.- № 21.- Вкл.

Іноземцева Б. Знаємо свої права, виконуємо свої обов"язки: Година спілкування/Позакласний час. - 2001.- № 12. - С.18-21.

Кокарева Л. Дошкільнятам про права дитини: Заняття-бесіди з використанням казок //Дошкільне виховання. – 2001. - № 6. - С. 1- 6.

Популярно о правах ребенка. Методические рекомендации для библиотекарей по работе с читателями-детьми младшего школьного возраста. - Симферополь.- 2001.

Права і обов'язки дитини//Клас. - 2000. - № 3
Стецина К.В. Гра-конкурс на кращих правознавців для учнів 9 – 11класів// Шкільний світ.- 1999.- № 9.- С.8
Юридичний аукціон//Позакласний час.- 2001.- №11-12. - С.22-25.

Комментариев нет:

Отправить комментарий