Опис досвіду

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Хмельницька обласна державна адміністрація
Кам’янець-Подільське управління освіти і науки
Загальноосвітня школа І-ІІ ст. №11


                                            







Формування громадянської компетентності
учнів у процесі навчання правознавства









                                      Столяр Олена Іванівна,
                                     Вчитель правознавства
                                                ЗОШ І-ІІ ст. №11





                                    2014 рік
Зміст
Вступ……………………………………………………………………………...5
Основна аналітична частина………………………………………………….7-13
Висновки і рекомендації………………………………………………………14
Список використаних джерел…………………………………………………………………………..15
Додаток 1. Урок у 9 класі. Тема:  Що означає бути громадянином
держави…………………………………………………………………       16-21
Додаток 2. Урок у 9 класі. Тема: Як громадяни беруть участь  житті демократичної держави……………………………………………………22-32
Додаток 3. Урок у 9 класі. Тема: Мої орієнтири в адміністративному
праві…………………………………………………………………………33-48
Додаток 4. Виховний захід.  Тема: Казковий правознавчий турнір……49-54.
Додаток 5. Фотоматеріали…………………………………………………55-60
Додаток 6. Творці роботи учнів…………………………………………..61-66
Додаток 7. Виставка малюнків «Міліція очима дітей»…………………… . 67
Додаток 8. Презентація до уроку. Тема: Мої орієнтири в адміністративному праві……………………………………………………………….......... на диску













Вступ
Якими діти народжуються – ні від кого
не залежить, але в наших силах зробити їх
хорошими через правильне виховання.
Плутарх

Актуальність теми. Сьогодні людина, для якої демократія та громадянське суспільство є природним середовищем для задоволення її особистих та суспільних інтересів, визнається основною цінністю демократичного суспільства. Життя вимагає від особи не лише громадянської активності, а й усвідомлення нею власної ролі й значення в житті громади та відповідальної дії згідно з власними переконаннями і цінностями. За цих умов особливого значення набуває громадянська компетентність, формування якої  у школярів вимагає посилення уваги до цього завдання загальної середньої освіти.
Предметом досвіду є педагогічні умови забезпечення та надання учням комплексу знань необхідних для формування громадянської компетентності дев’ятикласників у процесі навчання правознавства.
Об’єкт досвіду – процес формування громадянських компетентностей учнів на уроках правознавства та в позаурочний час з метою отримання   знань, умінь та навичок, необхідних на сучасному етапі громадянину України для існування у співтоваристві.
Мета узагальненого досвіду полягає у визначенні механізмів формування на уроках правознавства громадянськості, працелюбності, моральності, поваги до прав і свобод людини, любові до Батьківщини, сім’ї.
Практичне і теоретичне значення досвіду полягає у створенні ефективного процесу навчання і  виховання соціально активної людини, здатної відповідально й ефективно реалізовувати громадянські права і обов’язки з метою розвитку демократичного суспільства.
 Гіпотеза: вірогідно припустити, що впровадження досвіду допоможе вчителю забезпечити розвиток громадянської компетентності, громадянських цінностей і орієнтирів особистості шляхом системного запровадження інтерактивних технологій.
Завдання досвіду полягає у формуванні в учнівської молоді системи цінностей, моделей та зразків поведінки, характерних для самостійних, ініціативних і відповідальних членів суспільства, здатних ефективно взаємодіяти у соціумі.
























Основна аналітична частина

Сьогодні частіше за все під освітою ми розуміємо процес викладання знань широкому загалу людей. У наш час, на жаль, ми замінили мудрість на знання, а потім знання – на відомості. Це ставить діагноз нашому суспільству стосовно проблем, пов’язаних з навчанням, отриманням освіти. Людині не можна давати просто суму знань. Освіта має забезпечувати підготовку людини до повноцінного життя у ньому. Наразі очевидною стала необхідність спрямування навчання на потреби практики.
Глобальні зміни, що відбулися в Україні протягом останнього часу, вимагають від педагогів особливої уваги до національно-патріотичного та правового виховання учнів. Головною метою сучасного загальноосвітнього закладу є виховання свідомого громадянина своєї держави; соціально зрілої, працелюбної, творчої особистості, людини з високою правовою культурою.
Таким чином, об’єктивні потреби розвитку правової освіти в Україні, практика навчання правознавства в загальноосвітніх школах, обумовили вибір та актуальність теми мого досвіду  „Формування громадянської компетентності учнів у процесі навчання правознавства”.
Поняття та шляхи формування громадянської компетентності учнів проаналізовані у працях О.Наровлянського, О.Пометун, Т.Ремех, Г.Фреймана, де обгрунтовано можливість ефективного використання міжпредметного підходу у формуванні громадянської компетентності. Аналіз літератури з проблеми дозволив визначити громадянську компетентність учня як сукупність знань, умінь, навичок, переживань, емоційно-ціннісних орієнтацій, переконань особистості, які допомагають людині усвідомити своє місце в суспільстві, успішно реалізуватись як громадянину української держави.
Громадянська компетентність передбачає дві сфери свого формування:
·                    освітню, що спрямовує діяльність учня на потреби майбутнього життя шляхом формування елементів компетентності громадянина засобами навчального процесу;
·                    життєву, що враховує впливи на учня сімейного виховання та соціуму, спонтанні та спрямовані процеси соціалізації особистості.
Переконана, що формування громадянської компетентності учнів  в умовах навчального закладу передбачає створення спеціальних навчальних ситуацій для розвитку в школярів основ громадянської свідомості і поведінки. 
Я завжди задаю собі питання: «Як  зробити урок цікавим і захоплюючим, як досягти поставленої мети? Як зробити так, щоб прагнення учнів до знань зростали?»  І, можливо, на деякі питання я можу дати відповіді. Я прийшла до висновку, що впровадження  в практику роботи новітніх технологій дає мені змогу зацікавити учнів  самостійним пошуком різних джерел інформації, розвивати їх творчі здібності, критичне мислення,   вміння аргументовано висловлювати власні судження, оцінки. Прагну, щоб кожен урок був чітко продуманий, завершений, насичений пізнавальними завданнями, елементами самостійної роботи. Чітко визначаю мету уроку, домагаюся її розкриття. На уроці іде не оцінка прочитаного матеріалу, а відверта розмова, вияв позиції учня щодо ситуації чи проблеми.
Я – прихильник розвитку індивідуальних пізнавальних здібностей кожної дитини. Прагну максимально виявити, ініціювати, використати досвід дитини, допомогти особистості пізнати себе, самовизначитися і самореалізуватися.
Зазначу, що саме інтерактивні технології можна гнучко пристосувати до можливостей учня. Завдяки їм на уроці можна:
·        створити проблемні ситуації;
·        використати різноманітні форми і методи організації навчальної діяльності, що дозволяють розкрити учня;
·        складати і обговорювати план уроку разом з учнями;
·        створювати атмосферу зацікавленості кожного учня роботою класу;
·        стимулювати учня до висловлювань, до діалогу, використання різноманітних способів виконання завдань без страху помилитися, дати неправильну відповідь;
·        використати в ході уроку  дидактичний матеріал, що дозволяє учневі вибрати найбільш значимі для нього види і форми навчального змісту;
·        оцінити не тільки кінцевий результат, але і процес діяльності учня.
Саме інтерактивне навчання, яке дає можливість, реалізовуючи компетентнісний підхід через активну різноманітну діяльність учнів у проблемних ситуаціях, формувати практичні громадянські уміння і навички. У такому випадку результат навчання правознавству полягає вже не в передачі учням інформації правового змісту, а в формуванні готовності діяти в житті з позицій правосвідомості та громадянської відповідальності.
О.Пометун вказує, що використання інтерактивних методів дозволяє реалізувати ідею співробітництва тих, хто навчає, і тих, хто навчається, вчить їх конструктивній взаємодії,  сприяє оздоровленню психологічного клімату на уроці, створює доброзичливу атмосферу, значно підвищує мотивацію учнів до навчання та сприяє розвитку інших компонентів громадянської компетентності. Таким чином, будь-який найскладнішй предмет, а правознавство є зовсім непростим для учнів, можна зробити цікавим та навіть захоплюючим. Досягнути найвищої ефективості у викладанні існучого шкільного курсу права можна поєднавши традиційні та іннованійні методи навчання на основі творчої співпраці з учнями.
Переконана, що надзвичайно важливий вплив на ефективне засвоєння знань справляє особа самого вчителя. Учитель - це режисер-постановник. Він розподіляє ролі, ставить завдання і стежить за його виконанням. І саме тоді, коли правильно розподілені ролі, можна добитися бажаного результату. Під час уроку використовую 2-3 види інтерактивних технологій, які спонукають учнів вірити у власні здібності, створюють на уроках ситуацію успіху, допомагають  вивільнити творчу енергію школярів, їх віру у власні сили, спрямовуючи їх у потрібному напрямі - і успішних учнів стає більше.
Для того, щоб процес навчання набув характеру творчої діяльності учнів, вихід за межі уроку стає необхідною складовою співпраці вчителя та учнів. Саме тому я приділяю особливу увагу розробці з учнями творчих проектів з суспільно-правових тем. Проектна діяльність розвиває вміння: працювати з джерелами юридичної інформації, аналізувати нормативно-правові акти, користуватися Інтернетом та довідковою літературою. Цікаво, що теми власних проектів пропонують самі учні.  І ці теми є, як правило, відгуком на проблеми життя сучасної країни. Так, вивчаючи тему «Що таке Конституція», учні запропонували провести дослідження процесу обговорення в українському суспільстві внесення змін до діючої Конституції України.
Часто використовую метод навчальної дискусії, або створення ситуації навчальної суперечки, коли потрібно дослідити і колективно обговорити будь-яке спірне питання з метою правильного його розв’язання. Під час обговорення діти сперечаються по суті: наводять аргументи, факти, логічно доводять свою думку. Недаремно сказав Сократ, що в суперечці народжується істина. Саме в таких умовах учні вчаться формулювати власну думку, правильно її виражати, доводити свою точку зору, аргументувати й дискутувати, слухати іншу людину, поважати альтернативну думку, прагнути до діалогу. Питання для дискусії і література пропонуються завчасно. Під час уроку дискусійні питання вивішуються на видному місці або записуються на дошці. Готується група лідерів (доповідач, співдоповідач, ведучий і т.д.). Усі присутні є активними слухачами і учасниками дискусії. Роль вчитель полягає в тому, щоб залишатися нейтральним і направляти дискусію у відповідності до правил, а не втручатися.(Додаток 2)
Під час уроку «Мої орієнтири в адміністративному праві» для вивчення видів адміністративних стягнень  використовую  метод «Коло ідей».
(Додаток 3) На дошці записується список ідей:
1. Чому законом встановлюються вікові межі відповідальності?
2. Чи потрібно їх, на вашу думку, змінити? і т.д.
Після обговорення в групах, діти по черзі висловлюють свої думки.
Часто на уроках правознавства користуюся методом пізнавальних ігор. Основною перевагою методики рольової гри є те, що вона приносить задоволення як учню, так і вчителю. Емоційна залученість до заняття допомагає школярам  довго після закінчення занять тримати у пам’яті весь пройдений матеріал та дає навички активної практичної участі в житті суспільства. Рольова гра може бути як формою уроку, так і його елементом Наприклад, урок-суд, урок- вибори. Кожен учень отримує рольове завдання, яке передбачає пошук необхідної інформації, моделює образ та діяльність від  імені персонажа.
З методом рольових ігор добре поєднується метод аналізу життєвих ситуацій. Цим методом я користуюсь на кожному уроці при вивченні галузей права: трудового, сімейного, адміністративного, кримінального. Я ілюструю життєвими ситуаціями (своїми, колег, знайомих, запропонованими самими дітьми) основні статті кодексів. Часто діти самі задають питання з проханням пояснити ту або іншу життєву ситуацію з точки зору Закону. Ефективним є цей метод під час розкриття понять «кримінальна відповідальність», «кримінальне покарання», «адміністративне покарання», «спадкове право».
Для кращого засвоєння або перевірки знань я використовую різні термінологічні розминки або «Мозковий штурм». Ці методи застосовую і на початку уроку і в кінці, використовуючи наочні матеріали - картки з написаними термінами (Додаток 2.1)
Подобається учням працювати і з методом «Семафор», при якому вони обирають між кількома варіантами правильну відповідь. Цей метод використовую при вивченні видів юридичної відповідальності, правоохоронних органів тощо. Для цього кілька учнів отримують заздалегідь підготовлені картки з матеріалом. Їхнє завдання - після поставленого запитання чи ситуації визначитись  і вибрати картку з правильною відповіддю та прокоментувати. 
Найбільш вдалим методом унаочнення матеріалу, який вводить велику кількість понять і термінів, я вважаю структурно-логічні схеми (Додаток 2).   Це сприяє формуванню вмінь викладати свої думки аргументовано, доказово, логічно та послідовно; формує вміння виділяти головне в навчальному матеріалі; навчає учнів діяти за алгоритмом.
Такі схеми містять:
·                     добірку відповідних термінів;
·                     „ключове слово" для полегшення їх тлумачення;
·                     структуризацію їх властивостей або елементів;
·                     причинно-наслідкові зв’язки механізму їх реалізації або взаємодії.
Рефлексія є невідємним компонентом інтерактивного навчання на уроці. Розумію, що підбиття підсумків – дуже важливий етап будь-якого уроку. Саме тут виявляється зміст опрацьованого матеріалу, визначаються знання, які мають засвоїти учні та встановлюється зв’язок між тим, що вже відомо, і тим, що знадобиться учневі в майбутньому. Це можна здійснити шляхом аналізу усних, письмових відповідей, учнівської рефлексії, самоаналізу уроків. Часто використовую вправу «Незакінчене речення», метод «Прес», «Закінчіть фразу». Письмову рефлексію здійснюють на картах самооцінки: 
-         Що ми робили?
-         Для чого ми це робили?
-         Чи досягли поставленої мети?
-         Що сподобалось, а що не сподобалось під час уроку?
Цей метод є не тільки показником якості роботи класу для вчителя, а й допомагає самому учневі узагальнити новий матеріал, щоб він запитав себе, як це змінює його попередні уявлення, зрештою, як він зможе це використовувати у подальшому житті.(Додаток 1)
Для закріплення набутих умінь та навичок об'єдную учнів  у  малі  групи, що виконують роль юристів-консультантів та даю завдання  для  аналізу  ситуацій. Часто вони  вимагають  застосування  знань  і  з  попереднього  уроку. Актуальним є розвязання  юридичних задач. Наприклад: особа  без  громадянства,  яка проживає  в Україні  протягом  останніх  4  років,  має  власний  будинок і невелику  фірму,  подає заяву  про  прийняття  до громадянства України.  Яку  відповідь вона отримає?     
Вивчення права не закінчується на уроці, а продовжується і в позакласній роботі, адже це важливий чинник правової освіти та правового виховання. Дієвим засобом виховання громадянської компетентності учнів є проведення тижнів права, які стали традицією школи. В них приймають участь всі класи. В рамках цього тижня проводяться різноманітні заходи: конкур си маюнків (Додаток 6. 7 ) вікторини, турніри, круглі столи, змагання між класами на виготовлення кращої стінгазети, виставка правової літератури, оновлення правового куточка,  зустрічі з працівниками  міліції. (Додаток 5)
Надаючи  дітям знання  про  основи  правопорядку  у  суспільстві,  важливим  завданням  вчителя правознавства  бачу  виховання  правової  культури  і  правосвідомості педагогів та батьків моїх учнів. Постійно виступаю на методоб’єднаннях класних керівників, засіданнях Ради по профілактиці та попередженню правопорушень, членом якої я є. На заняттях батьківського всеобучу розглядаємо актуальні питання правої відповідальністі за вчинки власних дітей; умов життєдіяльності й здорового способу життя учня вдома; кримінальної відповідальності неповнолітніх; прав і обов’язків підлітків у контактах із органами правопорядку; прав і обов’язків батьків із виховання дітей; адміністративної та кримінальної відповідальністі батьків.












Висновки та рекомендації

«На світі є тільки один спосіб, що спонукає кого-небудь щось зробити… І він полягає в тому, щоб примусити іншу людину схотіти це зробити. Памятайте, що іншого способу немає», - ці слова стали справжнім девізом моєї роботи.
Використані в процесі навчальної роботи інтерактивні форми і методи формування громадянської компетентності учнів школи довели спроможність їх застосування також під час реалізації політичної, правової, національної, загальнокультурної, економічної та інших складових громадянського виховання учнівської молоді. Результати впровадженя досвіду:
-         підвищення рівня правової культури;
-         підвищення рівня бажаної мотивації до навчання (до 15%)
-         достатній рівень громадянської компетентності (60%)
-         підвищення рівня навчальних досягнень.
Прагну, щоб завдяки моїй професійній діяльності більшість випускників  виявились навченими, готовими до реалізації професійних обов’язків, вирішення реальних професійних та життєвих проблем. Знаходжу можливість теоретичні знання свого предмету втілити в практичних навчальних методиках, використовуючи інноваційні технології, і створити умови на своїх уроках близькі до життєвих нестандартних ситуацій, що допоможе майбутньому громадянину України пристосуватися до сучасних умов життя.
 
 
 
 
 
 
 
 
Список використаних джерел

1. Баханов К.О. Професійний довідник вчтеля історії.  – Х.:Основа, 2011
2. Кашкарьов Г.В. Методика викладання правознавства в школі в опорних схемах і таблицях. Частина І. - Х.:  Основа, 2011
3. Кашкарьов Г.В. Методика викладання правознавства в школі в опорних схемах і таблицях. Частина ІІ. - Х.: Основа, 2011.
 4. Клясен Н.Л. Учитель року. Кращі уроки. Правознавство. Практичний курс. 9 клас. - Х.: Основа, 2011
     5.  Наровлянський О.Д. Правознавство. Практичний  курс: Підручник  для 9       кл. -  К.: Грамота,2009
6. Пометун О.І., Фрейман Г.О. Методика навчання історії в школі.  – К.:           Ґенеза, 2006.
  7. Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Науково-методичний посібник. – К.: А.С.К., 2003.
8. Сутківський В.Л., Філіпенко Т.М. Правознавство (Практичний курс): Підручник для 9 кл.- К. : Генеза, 2009.













Додатки                                                                                                        Додаток 1

Тема: Що означає бути громадянином держави.
Мета: розкрити зміст понять «громадянин», «громадянство»; ознайомити учнів з основними нормами Закону України «Про громадянство України»; навчити розрізняти статус громадянина, іноземця, особи без громадянства, розв'язувати правові ситуації щодо набуття громадянства; формувати навички опрацювання і практичного використання нормативних актів; виховувати в учнів гордість за свою державу, належність до українського громадянства.
Обладнання й матеріали: Конституція України, Закон України «Про громадянство України», паспорт громадянина України, підручник  «Правознавство.» Практичний курс для 9 класу.
Базові поняття й терміни: громадянин, громадянство, апатрид, біпатрид, іноземець.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
I. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань і мотивація
Вправа «Мікрофон»
Один з найвідоміших президентів США Д. Кеннеді зазначав: «Не питай, що може зробити для тебе держава, а запитай себе, що ти можеш для неї зробити».
·        Поясніть цей вислів. Чи важливий він для громадян України?
·        Що ви вже сьогодні можете зробити для своєї держави?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Учитель. Кожна люлина так чи інакше пов’язана з державою, в якій проживає або народилася. Правовий зв’язок людини з державою називається громадянством, а особа, що має такий зв’язок-громадянин. Укожного громадянина є свої права та обов’язкию.
Запитання: чим на вашу думку, відрізняється громадянин України від тієї особи , що не є громадянином нашої країни?
Розповідь учителя з елементами бесіди
1.   Право на громадянство
Право на громадянство — це невід'ємне право людини. У кожного з вас є своє родинне вогнище, є дім, де ви живете, де живуть ваші батьки.
Україна — це наша земля, наш рідний край, наша країна зі славною історією і мудрими, талановитими людьми, з чарівною піснею, мальовничою природою. Це одна з найбільших держав у Європі, в якій живуть різні народи – українці, росіяни, поляки, татари та ін. — громадяни України.
«SMS-повідомлення»
Користуючись наведеними цифрово-буквеними кодами, прочитати назву поняття і вписати його поряд із відповідними визначеннями.
1
АБВГ
2
ГДЕ
3
ЄЖЗ
4
ИІЇЙ
5
КЛМ
6
НОП
7
РСТ
8
УФХ
9
ЦЧШ

0
ЩЬЮЯ

  1    7    6     5    1    2    0    6    4    6










Постійний правовий зв’язок людини з державою, що виявляється у їх взаємних правах та обов’язках
Усіх мешканців будь-якої держави (і України в тому числі) можна віднести до однієї з категорій: громадяни, іноземці, особи без громадянства, особи з подвійним громадянством.
Для позначення людей без громадянства застосовують термін
- апатрид (тобто «не громадянин»),
- біпатрид особу з подвійним громадянством називають (тобто «громадянин двічі»).
В Україні існує єдине громадянство
Чинне українське законодавство визнає іноземцями осіб, які мають громадянство іноземних держав і не є громадянами України. Правовий статус іноземців регулюється Конституцією України, Законом України «Про правовий статус іноземців» від 04.02.1994р., іншими нормативно-правовими актами. На сьогодні більшість країн світу уклали угоди про попередження появи апатридів і біпатридів і намагаються забезпечити це на законодавчому рівні.
2.   Порядок набуття та припинення громадянства України
Основні положення про громадянство закріплені в Конституції України та Законі України «Про громадянство України».
Підстави для набуття громадянства України:
·        за народженням;
·        за територіальним походженням;
·        унаслідок вступу до громадянства;
·        унаслідок поновлення у громадянстві;
·        унаслідок усиновлення;
·        унаслідок установлення над дитиною опіки чи піклування;
·        унаслідок установлення над особою, визнаною судом недієздатною, опіки;
·        у зв'язку з перебуванням у громадянстві України одного чи обох батьків дитини;
·        унаслідок установлення батьківства;
·        за іншими підставами, передбаченими міжнародними договорами України.
Документом, що підтверджує громадянство України, є паспорт, паспорт для виїзду громадянина за кордон, тимчасове посвідчення громадянина України, а для тих, хто не досяг 16-річного віку,— свідоцтво про народження.
Громадянство припиняється:
·        унаслідок виходу з громадянства України;
·        унаслідок втрати громадянства України;
·        за підставами, передбаченими міжнародними договорами України.
Законом визначено, що з питань громадянства необхідно звертатися до органів внутрішніх справ, а за межами території України — до представництв України за кордоном.
Рішення з питань громадянства приймає Президент України, видаючи укази.
3. Порядок визначення громадянства дітей
Уявіть ситуацію, що батьки вашого товариша ухвалили рішення виїхати на постійне місце проживання (наприклад, до Росії), звідки родом один із батьків. При цьому вони подали заяву про вихід з українського громадянства і прийняття російського громадянства. Ваш товариш не хоче розлучатися з батьками і готовий переїхати до Росії, але не хоче втрачати українське громадянство. Як можна вирішити цю проблему?
Згідно зі ст. 18 Закону України «Про громадянство України» виїзд за кордон на постійне мешкання не означає втрати громадянства; крім того, зміна громадянства у віці від 15 до 18 років можлива тільки з відома неповнолітнього. Отже, ваш товариш має право на збереження українського громадянства.
Закон «Про громадянство України» регулює питання громадянства дітей, визначаючи порядок визначення громадянства дітей.
Порядок визначення громадянства дітей
Громадянство одного з батьків
Громадянство другого з батьків
Місце народження дитини
Громадянство
дитини
Громадянин України
Громадянин України
Україна
Україна
Громадянин України
Громадянин України
За межами України
Україна
Громадянин України
Іноземець
Україна
Україна
Громадянин України
Іноземець
За межами України
Україна
Громадянин України
Без громадянства
Україна
Україна
Без громадянства
Без громадянства
Україна
Україна
Невідомий
Невідомий
Україна
Україна
Громадянство визначає взаємні права та обов'язки громадянина і держави, у свою чергу громадяни впливають на життя суспільства. Бути громадянином своєї держави — це означає скрізь і завжди відчувати її турботу, підтримку, можливість мати та реалізувати свої права та свободи.
Робота з документом
Опрацюйте статті 7 та 18 Закону України «Про громадянство України» і дайте відповіді на запитання:
1.Особа  без  громадянства,  яка проживає  в Україні  протягом  останніх  4  років,  має  власний  будинок і невелику  фірму,  подав  заяву  про  прийняття  до громадянства України.  Яку  відповідь він  отримає?»
2.Чи набуде українськоо громадянства дитина, знайдена на порозі пологового будинку одного з українських міст, якщо батьки дитини невідомі?
3. Батько 16-ти літнього Максима виїхали на постійне місце проживання до Німеччини. Вони вирішили прийняти громадянство Німеччини, а Максим забажав зилишити українське громадянство, та його батьки не погодились і подали документи щодо виходу з громадянства України. 
Як ив думаєте, чи може Максим обирати громадянство? Чи це право належить лише батькам?
IV. Узагальнення й систематизація
Рефлексія
·        Де закріплені основні положення про громадянство України?
·        Розкрийте зміст поняття «громадянство України».
·        Як ви вважаєте, чи можливе існування людини, не пов'язаної з жодною державою?
V. Домашне завдання
1.Опрацювати 9 параграф підручника
         2.Заповніть таблицю.
Основні положення Закону України
«Про громадянство України» від 18.01.2001 р.
Підстави для набуття громадянства України
Підстави для припинення громадянства України
Підстави для втрати громадянства України









Стаття 7 Набуття громадянства України за народженням
Особа, батьки або один з батьків якої на момент її народження були громадянами України, є громадянином України.
Особа, яка народилася на території України від осіб без громадянства, які на законних підставах проживають на території України, є громадянином України.
Особа, яка народилася за межами України від осіб без громадянства, які постійно на законних підставах проживають на території України, і не набула за народженням громадянства іншої держави, є громадянином України.
Особа, яка народилася на території України від іноземців, які на законних підставах проживають на території України, і не набула за народженням громадянства жодного з батьків, є громадянином України.
Особа, яка народилася на території України, одному з батьків якої надано статус біженця в Україні чи притулок в Україні, і не набула за народженням громадянства жодного з батьків або набула за народженням громадянство того з батьків, якому надано статус біженця в Україні чи притулок в Україні, є громадянином України.
Особа, яка народилася на території України від іноземця і особи без громадянства, які на законних підставах проживають на території України, і не набула за народженням громадянства того з батьків, який є іноземцем, є громадянином України. Новонароджена дитина, знайдена на території України, обоє з батьків якої невідомі (знайда), є громадянином України.
Особа, яка має право на набуття громадянства України за народженням, є громадянином України з моменту народження.
Додаток 2
Тема Як громадяни беруть участь у житті демократичної держави.

Тема: сформувати уявлення про демократію, самоврядування та  форми участі грамадян у житті держави, про діяльність дитячих і громадських організацій в Україні; познайомити з формами участі громадян у житті демократичної держави, дитячих і громадських огрганізаціях, навчитись цінувати важливість участі громадян у розв’язанні загальнодержавних питань; досліджувати демократичні процеси у житті навчального закладу; формувати свідому позицію  учнів щодо громадської активності особи.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: підручник, Конституція України, картки з термінами.
Основні термін та поняття: демократія, представницька демократія, безпосередня демократія, самоврядування, громадські організації, дитячі організації, референдум.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація знань учнів
Понятійна розминка. Вчитель показує учням картку,  де з однієі сторони написане поняття, а з іншої  його визначення. Діти мають назвати поняття за визначенням і навпаки.
- закон;
-правові норми;
- громадянин;
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Метод «Дискусія»
Довести, яким  вірним чи помилковим на вашу думку є дане твердження.
В.Черчіль сказав: «Демократія – це найгіша форма правління, за винятком всіх інших.»
ІV.Вивчення нового матеріалу
Суть демократії полягає у тому, що народ є носієм державної влади. Зокрема, у Ст. 5 Конституції України сказано: «…єдиним джерелом влади є народ». Щоб дане твердження не було формаьним, у Конституції міститься механізм здійснення народовладдя.
Отже, демократія – це можливість народу впливати на ситуацію в державі.
Працюємо над поняттями
Демократія – це така форма організації та функціонування політичної системи, при якій існують рівні можливості для зддійснення прав і свобод кожного члена суспільства.
Учитель. Удемократичній державі громадяни беруть участь в її управлінні двома способами:
а)шляхом безпосередньої участі  у роботі представницьких та державнихорганів або безпосередньо висловлюючи свої думки щодо важливих державних питаньпід час всенародного опитування – референдуму. Це - безпосередня демократія;
б) через своїх представників в органах державної влади, шляхом їх обрання. Це – представницька демократія.
Ви бачите схему, яка дає нам інформацію про форми демократії.
ФОРМИ ДЕМОКРАТІЇ
Безпосередня (пряма)                                                  Представницька
                                                                    
Референдум                                                                 Діяльність органів
                                                                                      місцевого самоврядування
Вибори                                                                        Діяльність
                                                                                     Верховної Ради
Збори виборців                                                                                                      

Загальнонародне
обговорення
законопроектів

Громадські слухання
Учитель. Участь в управлінні державою вимагає від нас певного рівня життєвого досвіду, знань… Саме тому Конституція надає право брати участь у голосуванні на референдумі та виборах з 18 років.
Организационная диаграмма
Як ви вважаєте, чи всі проблеми життя країни слід вирішувати саме державним органам виконавчої влади? Чи є питання, що краще можна вирішити в кожному окремому регіоні, місті, області?
Деякі питання можуть і мають повноваження вирішувати органи місцевого самоврядування.
Як ви розумієте слово «самоврядування»?
Самоврядування – це форма правління, яка існує для вчасного та ефективного розв’язання поточних проблем місцевого значення.
В історії самоврядування відоме ще з давніх часів:
·        Давня Греція (грецькі колонії);
·        Україна (Магдебурзьке право);
·        За радянських часів в конституціях формально проголошувало багато прав, зокрема і на місцеве самоврядування, але за тоталітарного режиму був унеможливлений реальний доступ громадян до влади всіх рівнів.
Систему органів місцевого самоврядування в Україні становлять:
·        Територіальна громада;
·        Сільський, селищний, міський голова;
·        Сільська, селищна, міська рада;
·        Виконавчі органи цих рад;
·        Районні та обласні ради;
·        Органи самоорганізації населення;
Також самоврядування існує і в навчальних закладах. В управлінні закладами освіти поєднується державне управління та громадське самоврядування. Якщо ми говоримо про громадянське самоврядування, це перш за все місцеві конференції працівників освіти, збори чи конференції навчального закладу, рада інституту…
Отже, ми з Вами можемо зробити висновок, що роль місцевого самоврядування в управлінні є вкрай важливою в управлінні всіма сферами життя країни.
Громадяни демократичного суспільства мають можливість вступати до численних недержавних організацій, асоціацій і добровільних груп. Їх називають громадськими організаціями. Конституція закріплює (стаття 36) право громадян України на свободу об’єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод.
В Україні об’єднання громадян, незалежно від назви (рух, конгрес, асоціація, фонд, спілка) можуть бути двох основних видів:
·        Політична партія;
·        Громадська організація;
Їх діяльність регулює закон «Про об’єднання громадян». Поряд з цим існує низка інших законодавчих актів, які регламентують порядок створення та діяльність окремих видів об’єднань громадян:
·        Релігійних організацій;
·        Кооперативних організацій і кредитних спілок;
·        Органів місцевого і регіонального самоврядування;
·        Творчих спілок;
·        Дитячих, молодіжних організацій.
Діяльність останніх визначає закон «Про молодіжні та дитячі громадські організації».
Робота з термінами.
Громадська організація – це об’єднання громадян для задоволення та захисту своїх законних соціальних, економічних, творчих, вікових, національно-культурних, спортивних та ін. інтересів.
Дитячі громадські організації – це об’єднання громадян віком від 16-до 18 років, метою яких є здійснення діяльності, спрямованої на реалізацію та захист своїх прав та свобод, творчих здібностей, задоволення власних інтересів та соціальне становлення як повноправних членів суспільства.
Демократизація всіх сфер суспільного життя не може залишити поза увагою освіту, школу. Невід’ємною складовою демократизації навчання є учнівське самоврядування. Що, на вашу думку, являє собою шкільне самоврядування? Як Ви вважає чи потрібне школі учнівське самоврядування? Чи є воно у Вашій школі? ¼ населення нашої країни становить молодь і саме від неї залежить майбутнє нашої держави, бо через 10-15 років Ви посядете найвищі державні та адміністративні посади. Сьогодні, на жаль, в державі бракує управлінців зі сформованим новим мисленням, знанням сучасних управлінських технологій. І саме Ви зможете, беручи активну участь у громадському житті, місцевому та шкільному самоврядуванні.
Запитання
·                    Як Ви вважаєте, які функції має виконувати самоврядування в школі?
V. Підсумки уроку
Рефлексія
1.     Що таке демократія?
2.     Які дві форми демократії вам відомі?
3.     Які форми народного волевиявлення вам відомі?
VІ.Домашнє завдання:
·        Опрацювати  12 параграф підручника
·        Підготувати доповідь «Дитячі громадські організації України.»
Додаток 2.1

Норми права




























норми,
які встановлюються  державою
та охороняються нею






Закон



















Нормативно-правовий акт,
прийнятий законодавчим органом
державної влади
 або референдумом,
що регламентує
найважливіші сфери суспільних відносин
 і має вищу юридичну силу















Громадянин














Особа,
яка знаходиться
в постійному правовому зв’язку
з державою











Додаток 3

Тема. Мої орієнтири в адміністративному праві.

Мета. Ознайомити учнів з поняттям адміністративного права, адміністративного  правопорушення та стягнень, що застосовують за їх вчинення, визначити особливості адміністративної відповідальності неповнолітніх, розвивати уміння вирішувати юридичні завдання з використанням нормативно-правових актів, формувати громадянкьку компеетенцію, виховувати правову культуру учнів.

Обладнання: Витяг з адміністративного кодексу, мультимедійна презентація, конституця України, учнівські конспекти. Підручник для 9 класу.
Тип уроку:урок засвоєння нових знань.

Епіграф уроку: Я бачу загибель тієї держави,де закон немає сили і перебуває під чиєюсь владою. А там де закон володар-над правителями, а вони-його раби, я бачу спасіння держави і всі блага, які тільки можуть дарувати державам боги (Платон.)
Хід уроку.
І.Організаційний момент.
ІІ.Мотивація навчальної діяльності.
Обговорення епіграфу уроку:
1.     Яка думка закладена в основу думки стародавнього філософа?
2.     Чому ідея розбудови правової держави популярна і досі?
3.     Який найважливіший показник правової держави?
1. Які відносини регулює адміністративне право
Вчитель.Назвіть, з якими галузями права ви вже познайомились.
-Як держава регулює діяльність суспільства?
ІІІ . Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.
Інформація вчителя. Адміністративне право (від латинського administration-управління) вважається однією з провідних галузей права. Адміністративне право регулює відносини. Які виникають у сфері державного управління. Норми адміністративного права: включають   організації державних органів; роз'яснюють обов'язки і права цих органів та службовців; забеапечують дотримання ти охорону громадського порядку.
З допомогою адміністративного права здійснюється захист особи, прав і свобод людини і громадянина, охорона здоров'я громадян, санітарно-епідеміологічне благополуччя населення, захист суспільної моралі, охорона навколишнього середовища, встановленого порядку здійснення державної влади, громадського порядку і суспільної безпеки, власності, захист законних економічних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства і держави від адміністративних правопорушень, а також попередження адміністративних правопорушень.
У суспільстві на певному етапі розвитку виникає потреба в створенні стабільних, організованих відносин між людьми та регулюванні питань спільного життя шляхом управління. Останнє дає можливість цілеспрямовано вирішувати численні проблеми, вести господарство. Управління здійснюється в різних сферах суспільного життя і визначає існування різноманітних суб'єктів і об'єктів адміністративних правовідносин.
Адміністративне право – це система адміністративних правових норм, що регулюють і охороняють особливе коло суспільних відносин у сфері державного управління.
В адміністративних відносинах важливим є вміння керувати і підпорядковуватися. Такі відносини виникають за волевиявленням однієї із сторін. Наприклад, співробітник ДАІ складає протокол про порушення водієм правил дорожнього руху. Працівники правоохоронних органів наділені владою та відповідною компетенцією. А правопорушник зобов'язаний виконувати закон та підкорятися владі міліціонера.
Питання адміністративного права регулюється Кодексом України про адміністративні правопорушення. Згідно зі ст. 213 цього Кодексу, справи про адміністративні правопорушення уповноважені розглядати:
1) адміністративні комітети при органах місцевого самоврядування;
2) виконавчі комітети всіх рівнів;
3) органи внутрішніх справ, до яких. зокрема належить міліція;
4) органи державної інспекції.
Адміністративні справи також розглядаються в судах.
2. Які правопорушення називають адміністративними.
На екрані ситуації з адміністративними правопорушеннями. Учні переглядають.
Вчитель:Що спільного в даних діях?
Учні відповідають.
Всі ці дії називаються адміністративними правопорушеннями.
Адміністративним правопорушенням (проступком) визначається протиправне, винне(умисне або необережне) діяння(дія чи бездіяльність), яке посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яке законом передбачено адміністративну відповідальність.
Вправа «Аналітики»
Учні класу об’єднуються в групи-«четвірки». Кожна група отримує завдання: проаналізувати текст підручника і визначити ознаки та види адміністративних правопорушень.
Після опрацювання тексту учні називають ознаки адміністративного правопорушення:
Ознаки адміністративного правопорушення.
Основні ознаки
адміністративного
правопорушення
Характеристика
Суспільна шкідливість
Порушення громадського порядку, засмічення довкілля тощо
Протиправність, тобто діяння заборонені нормативно-правовими актами
Порушення норм не лише адміністративного законодавства, але й інших галузей права - земельного, екологічного, трудового тощо.
Діяння (дія або бездіяльність)
Активні дії (наприклад, перевищення водіями встановленої швидкості тощо) Бездіяльність (порушення посадовими особами встановлених термінів виплати заробітної плати)
Винність
Вина в формі умислу (наприклад, неправдивий виклик спеціальних служб тощо) або необережності (перехід вулиці в недозволеному місці)
Адміністративна караність
Види покарань (наприклад, попередження, штраф, виправні роботи)
Робота в парах
Протягом однієї хвилини учні в парах читають та обмірковують відповіді на запропоновані питання. Потім по черзі одне одному розповідають, доповнюють та уточнюють відповідь. Після цього виступає кожна пара.
Подумайте і підготуйте відповіді на питання:
Чи можна вважати правопорушенням такі вчинки:
1)    учень 9-го класу перейшов дорогу у недозволеному місці;
2)    учениця не допомогла бабусі перейти дорогу;
3)    хлопчики 10-го класу через необережність підпалили ліс;
4)    учитель спізнився на урок;
5)    хлопці розбили вікно сусіда;
6)    Ольга не виконала домашнього завдання.
7)    Миколка вкрав з сумки однокласниці 5 гривень.
8) Двоє юнаків, що їхали в автобусі, вживали під час розмови нецензурну лексику
9) Дівчина запізнилася на побачення, призначене її другом.
Вчитель:Як ви думаєте, чи повинен відповідати за свої вчинки правопорушник, якщо він порушив закон, якого не знав?
Вислухавши відповіді школярів, учитель просить їх відкрити ст. 68 Конституції України. Після читання статті 68 разом з учні приходять до висновку, що незнання законів не звільняє від відповідальності.
За адміністративні правопорушення настає адміністративна відповідальність
Види адміністративних стягнень.
За вчинення адміністративних правопорушень можуть застосовуватися такі адміністративні стягнення:
1)          попередження;
2)          штраф;
3)          оплатне вилучення предмета, який став знаряддям вчинення або безпосереднім об'єктом адміністративного правопорушення;
4)          конфіскація предмета, який став знаряддям вчинення або безпосереднім об'єктом адміністративного правопорушення; грошей, одержаних внаслідок вчинення адміністративного правопорушення;
5)          позбавлення спеціального права, наданого даному громадянинові (право керування транспортними засобами, право полювання);
6)          виправні роботи;
7)          громадські роботи
8)          адміністративний арешт.
Метод «Коло ідей»
Використовуючи метод «Коло ідей», поміркуйте:
1.      Чому законом встановлюються вікові межі відповідальності?
2.      Чи потрібно їх, на вашу думку, змінити?
Групи виступають по черзі, на дошці записується список ідей.
Для відповідальності за скоєне правопорушення важливим є те, яке правопорушення скоєне, який вік правопорушника.
Юридична відповідальність – це вид державного примусу, його застосовує до правопорушників орган держави: порушника обмежують у певних правах, позбавляють його певних цінностей. Юридична відповідальність існує для того, щоб попередити здійснення правопорушення в майбутньому як самими правопорушниками, так і іншими членами суспільства.

Перелік адміністративних правопорушень,
які найчастіше здійснюють неповнолітні
Стаття
Вид правопорушення
Вид стягнення
Підвідомчість справ" про
адміністративні
правопорушення
44
Незаконне виробництво,   придбання, зберігання, перевезення   наркотичних засобів або психотропних  речовин    без    мети збуту в невеликих розмірах
Штраф від 18 до 43 неоподаткованих мінімумів доходів (17); адміністративний арешт (до 15 діб); Громадські роботи 20-60 годин. Штраф 25-50 неодаткованих мімімумів.
Спеціально уповноважений орган виконавчої влади в галузі охорони здоров'я, суд, органи внутрішніх справ
51
Дрібне викрадення чужого майна не менш як
(107грн.30коп)
Штраф від 3 до 15    неоподаткованих мінімумів доходів; виправні     роботи від 1 до 2 місяців; адміністративний арешт
Ч.1. адміністративний арешт 5-10 діб; штраф 10-30 неподаткованих мінімумів; виправні роботи від 1 місяця.
Ч.2. адміністративний арешт 10-15 діб; штраф 30-50 неподаткованих мінімумів; виправні роботи від 1-2 місяці.
Суд
73
Засмічення лісів відходами
Штраф від 1 до 5 неоподаткованих мінімумів доходів
Органи лісового господарства
77
Порушення  вимог пожежної безпеки в лісах
Штраф від 1 до 12 неоподаткованих мінімумів доходів
Органи лісового господарства
92
Порушення правил охорони і використання пам'яток історії та культури
Попередження, штраф від 3 до 7 неоподаткованих мінімумів доходів
Адміністративні комісії, виконкоми сільських та селищних рад
127
Порушення правил дорожнього руху пішоходами, велосипедистами, водіями   та іншими особами
Попередження; штраф 3-5 неодаткованих мімімумів.
Органи внутрішніх справ
135
Безквитковий проїзд
Штраф (різні розміри  залежно   від виду громадського транспорту)
Органи внутрішніх справ, органи залізничного,    морського,  річкового, повітряного, автомобільного         та електротранспорту
148
Пошкодження таксофонів
Штраф від 10 до 20 неоподаткованих мінімумів доходів
Адміністративні комісії
152
Порушення правил благоустрою території міст та інших населених пунктів
Штраф 20 до 80 неоподаткованх мінімумів
Адміністративні комісії,      виконкоми сільських   та   селищних рад
156
Порушення правил торгівлі алкогольними  напоями  та тютюновими виробами
Штраф (різні розміри),  конфіскація предмета торгівлі та виручки
Адміністративні комісії, суди
173
Дрібне хуліганство
Штраф від 3 до 7 неоподаткованих мінімумів доходів, виправні     роботи від 1 до 2 місяців, адміністративний арешт до 15 діб. Громадські роботи 40-60 годин.
Суд, органи внутрішніх справ
175
Куріння тютюнових виробів    у    заборонених місцях
Ч.1. попередження; штраф 3-10 неодаткованих мімімумів.
Ч.2 штраф 10-20 неодаткованих мімімумів.
Адміністративні комісії
178
Розпивання спиртних напоїв у громадських    місцях, поява   в   громадських     місцях     у п'яному вигляді
Штраф до 8 неоподаткованих мінімумів        доходів; виправні    роботи; адміністративний арешт до 15 днів; Громадські роботи до 20-30 год.
Суд, органи внутрішніх справ
181
Азартні ігри, во­рожіння в громад­ських місцях
Попередження. Штраф 3-7 неоподаткованих мініумів доходів, конфіскація грального приладдя, а також грошей, речей та інших цінностей, що є ставкою у грі; ч.2 – штраф 7-25 неопод. мінімуми.


Адміністративні комісії, виконкоми сільських   та   селищних рад, суд
181
Заняття проституцією
Попередження, штраф до 15 неоподаткованих мінімумів доходів
Адміністративні комісії
183
Завідомо неправдивий виклик спеціальних служб
Штраф 3-7 неоподаткованих мінімумів доходів
Адміністративні комісії, виконкоми сільських   та   селищних рад
184
Невиконання батьками або особами, які їх замінюють, обов'язків щодо виховання дітей
Попередження. Штраф до 20 неоподаткованих мінімумів доходів
Суд
211
Неявка на виклик у військовий комісаріат
Штраф 5-7 неоподатконаних мінімуми
Військові комісаріати

3.Як неповнолітні відповідають за адміністративні правопорушення
Учні розглядають самостійно Кодекс України про адміністративні правопорушення визначив проступки, за які відповідають неповнолітні. Це:
-               дрібне розкрадання державного та колективного майна;
-               засмічення лісів відходами;
-               посів та вирощування снодійного маку чи конопель;
-               безкоштовний проїзд в громадському транспорті;
-               знищення або пошкодження зелених насаджень або інших об'єктів озеленіння населених пунктів;
-               дрібне хуліганство - дії, які виражаються в нецензурній лайці в громадських місцях, образливому чіплянні до громадян та інших подібних діях, що порушують громадський порядок і спокій;
-               дрібне викрадання чужого майна шляхом крадіжки, шахрайства;
-               знищення межових знаків;
-               порушення вимог пожежної безпеки в лісах;
-               жорстоке поводження з тваринами;
-               непокора пішоходів сигналам регулювання дорожнього руху та інші.
До адміністративної відповідальності можуть притягатися особи, яким виповнилося 16 років. За змістом заходи юридичної відповідальності, що застосовуються до неповнолітніх за адміністративні правопорушення, наближаються до загальних адміністративних стягнень, але містять менш обтяжуючі обмеження та обов'язки.
Кодекс України про адміністративні правопорушення
Стаття 10. Вчинення адміністративного правопорушення умисно Адміністративне правопорушення визнається вчиненим умисно, коли особа, яка його вчинила, усвідомлювала протиправний характер своєї дії чи бездіяльності, передбачала її шкідливі наслідки і бажала їх або свідомо допускала настання цих наслідків.
Стаття 11. Вчинення адміністративного правопорушення з необережності Адміністративне правопорушення визнається вчиненим з необережності, коли особа, яка його вчинила, передбачала можливість настання шкідливих наслідків своєї дії чи бездіяльності, але легковажно розраховувала на їх відвернення або не передбачала можливості настання таких наслідків, хоч повинна була і могла їх передбачити.
Стаття 12. Вік, після досягнення якого настає адміністративна відповідальність Адміністративній відповідальності підлягають особи, які досягли на момент вчинення
Адміністративного правопорушення. За порушення, пов'язані із зберіганням і транспортуванням наркотичних речовин, дрібну крадіжку, правопорушешія, пов'язаним з використанням транспортних засобів та зброї, порушення правил дорожнього руху, дрібне хуліганство та непокору працівникам правоохоронних органів неповнолітні відповідають па загальних засадах. У цілому адміністративна відповідальність неповнолітніх має свої особливості.
Cm. 23.Адміністративне стягнення є мірою відповідальності і застосо­вується з метою виховання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення
Cm. 24-1. Заходи виливу, що застосовуються до неповнолітніх.
За вчинення адміністративних правопорушень до неповнолітніх у віці від шістнадцяти до вісімнадцяти років можуть бути за­стосовані такі заходи впливу:
·        зобов'язання в публічній, або в іншій формі попросити вибачення у потерпілого;
·        застереження;
·        догана або сувора догана;
·        передача неповнолітнього під нагляд батьків, або особам, які їх замінюють, чи під нагляд педагогічного, або трудового колекти­ву за їх згодою, а також окремим громадянам на їх прохання.
Стаття 184. Невиконання батьками або особами, що їх замінюють, обов’язків щодо виховання дітей.
Ухилення батьків або осіб, що їх замінюють, від виконання передбачених законодавством обов’язків щодо забезпечення необхідних умов життя, навчання та виховання неповнолітніх дітей тягне за собою попередження або накладання штрафу від одного до трьох неоподаткованих мінімумів доходів громадян.
Ті самі дії, вчинені повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, тягнуть за собою накладення штрафу від двох до чотирьох неоподаткованих мінімумів громадян.
Вчинення неповнолітніми віком від 14 до 16 років правопорушення, відповідальність за яке передбачено цим Кодексом, тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від трьох до п’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Вчинення неповнолітніми діянь, що містять ознаки злочину, відповідальність за які передбачена Кримінальним Кодексом України, якщо вони не досягли віку, з якого настає кримінальна відповідальність, тягне за собою накладання штрафу на батьків або осіб, що їх замінюють, від 10 до 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Стаття 32. Адміністративний арешт установлюється і застосовується лише у виняткових випадках за окремі види адміністративних правопорушень на строк до п'ятнадцяти діб. Адміністративний арешт призначається районним, районним у місті, міським чи міськрайонним судом (суддею).
Адміністративний арешт не може застосовуватись до вагітних жінок, жінок, що мають дітей віком до дванадцяти років, до осіб, які не досягли вісімнадцяти років, до інвалідів першої і другої груп.

Стаття 213. Органи (посадові особи) уповноважені розглядати справи про адміністративні правопорушення Справи про адміністративні правопорушення розглядаються:
1)    адміністративними комісіями при виконавчих комітетах районних, міських, районних у містах, селищних, сільських Рад народних депутатів;
2)    виконавчими комітетами селищних, сільських Рад народних депутатів;
3)    районними (міськими) судами (суддями);
4)    органами внутрішніх справ, органами державних інспекцій та іншими органами (посадовими особами), уповноваженими на те цим Кодексом.
Це цікаво:
Робота  з статтями адміністративного кодексу.-робота в парах, ст.23,24,13.
-З якого віку неповнолітніх притягають до адміністративної відповідальності
-За які адмінпорушення неповнолітніх притягають до відповідальності?
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань
Колективна робота
Учитель пропонує учням розглянути ситуації і визначити:
1) чи скоєно адміністративні правопорушення,
2) хто може бути притягнутий до адміністративної відповідальності.
Ситуація 1
Батьки із донькою (7 років), прямуючи до театру, пізно ввечері перейшли дорогу у невстановленому місті, неподалік підземного переходу. Співробітникам міліції, які їх зупинили, пояснили, що зробили вони це тому, що поблизу не було машин і взагалі рух вночі невеликий.
Ситуація 2
Підлітки, гуляючи вулицею, гучно співали пісні, брутально лаялися, на зауваження перехожих не зважали або лаялись. Після затримання нарядом міліції виявилося, що двом із затриманих 14 років, одному 15, а іншим 17 років.
Ситуація 3
Працівник, вийшовши на обідню перерву, вжив алкогольних напоїв і повернувся на робоче місце напідпитку. Начальник цеху, виявивши це, усунув його від роботи і подав доповідну записку з цього приводу директору заводу.
ІV.Домашнє завдання.
1. Опрацювати параграф 24.
2. Опрацювати конспект.
3. Наведіть приклади адміністративних правопорушень і поміркуйте, які наслідки вони мають для суспільства
Додаток 3.1
Тема. Мої орієнтири в адміністративному праві. (конспект для учня)
План:
1.Які відносини регулює адміністративне право.
2.Які правопорушення називають адміністративними
3.Як неповнолітні відповідають за адміністративні правопорушення
1. Адміністративне право (від латинського administration-управління) вважається однією з провідних галузей права. Адміністративне право регулює відносини. Які виникають у сфері державного управління. Норми адміністративного права: включають   організації державних органів; роз'яснюють обов'язки і права цих органів та службовців; забеапечують дотримання ти охорону громадського порядку.
З допомогою адміністративного права здійснюється захист особи, прав і свобод людини і громадянина, охорона здоров'я громадян, санітарно-епідеміологічне благополуччя населення, захист суспільної моралі, охорона навколишнього середовища, встановленого порядку здійснення державної влади, громадського порядку і суспільної безпеки, власності, захист законних економічних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства і держави від адміністративних правопорушень, а також попередження адміністративних правопорушень.
Адміністративне право____________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________.
Питання адміністративного права регулюється Кодексом України про адміністративні правопорушення. Згідно зі ст. 213 цього Кодексу, справи про адміністративні правопорушення уповноважені розглядати:
1) адміністративні комітети при органах місцевого самоврядування;
2) виконавчі комітети всіх рівнів;
3) органи внутрішніх справ, до яких. зокрема належить міліція;
4) органи державної інспекції.
Адміністративні справи також розглядаються в судах.
2.Адміністративним правопорушенням__________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ознаки адміністративного правопорушення
1._________________________________________________________________
2._________________________________________________________________
3._________________________________________________________________
4._________________________________________________________________
5._________________________________________________________________
Робота в парах. Подумайте і підготуйте відповіді на питання:
Чи можна вважати правопорушенням такі вчинки:
1)    учень 9-го класу перейшов дорогу у недозволеному місці;
2)    учениця не допомогла бабусі перейти дорогу;
3)    хлопчики 10-го класу через необережність підпалили ліс;
4)    учитель спізнився на урок;
5)    хлопці розбили вікно сусіда;
6)    Ольга не виконала домашнього завдання.
7)    Миколка вкрав з сумки однокласниці 5 гривень.
Адміністративним правопорушенням________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Види адміністративних стягнень.
За вчинення адміністративних правопорушень можуть застосовуватися такі адміністративні стягнення:
1)    попередження;
2)    штраф;
3)    оплатне вилучення предмета, який став знаряддям вчинення або безпосереднім об'єктом адміністративного правопо­рушення;
4)    конфіскація предмета, який став знаряддям вчинення або безпосереднім об'єктом адміністративного правопорушення; грошей, одержаних внаслідок вчинення адміністративного правопорушення;
5)    позбавлення спеціального права, наданого даному громадянинові (право керування транспортними засобами, право полювання);
6)    виправні роботи;
7)    громадські роботи;
8)    адміністративний арешт.
Перелік адміністративних правопорушень,
які найчастіше здійснюють неповнолітні
Стаття
Вид правопорушення
Вид стягнення
Підвідомчість справ" про
адміністративні
правопорушення
44
Незаконне виробництво,   придбання, зберігання, перевезення   наркотичних засобів або психотропних  речовин    без    мети збуту в невеликих розмірах
Штраф від 18 до 43 неоподаткованих мінімумів доходів (17); адміністративний арешт (до 15 діб); Громадські роботи 20-60 годин. Штраф 25-50 неодаткованих мімімумів.
Спеціально уповноважений орган виконавчої влади в галузі охорони здоров'я, суд, органи внутрішніх справ
51
Дрібне викрадення чужого майна не менш як
(107грн.30коп)
Штраф від 3 до 15    неоподаткованих мінімумів доходів; виправні     роботи від 1 до 2 місяців; адміністративний арешт
Ч.1. адміністративний арешт 5-10 діб; штраф 10-30 неподаткованих мінімумів; виправні роботи від 1 місяця.
Ч.2. адміністративний арешт 10-15 діб; штраф 30-50 неподаткованих мінімумів; виправні роботи від 1-2 місяці.
Суд
73
Засмічення лісів відходами
Штраф від 1 до 5 неоподаткованих мінімумів доходів
Органи лісового господарства
77
Порушення  вимог пожежної безпеки в лісах
Штраф від 1 до 12 неоподаткованих мінімумів доходів
Органи лісового господарства
92
Порушення правил охорони і використання пам'яток історії та культури
Попередження, штраф від 3 до 7 неоподаткованих мінімумів доходів
Адміністративні комісії, виконкоми сільських та селищних рад
127
Порушення правил дорожнього руху пішоходами, велосипедистами, водіями   та іншими особами
Попередження; штраф 3-5 неодаткованих мімімумів.
Органи внутрішніх справ
135
Безквитковий проїзд
Штраф (різні розміри  залежно   від виду громадського транспорту)
Органи внутрішніх справ, органи залізничного,    морського,  річкового, повітряного, автомобільного         та електротранспорту
148
Пошкодження таксофонів
Штраф від 10 до 20 неоподаткованих мінімумів доходів
Адміністративні комісії
152
Порушення правил благоустрою території міст та інших населених пунктів
Штраф 20 до 80 неоподаткованх мінімумів
Адміністративні комісії,      виконкоми сільських   та   селищних рад
156
Порушення правил торгівлі алкогольними  напоями  та тютюновими виробами
Штраф (різні розміри),  конфіскація предмета торгівлі та виручки
Адміністративні комісії, суди
173
Дрібне хуліганство
Штраф від 3 до 7 неоподаткованих мінімумів доходів, виправні     роботи від 1 до 2 місяців, адміністративний арешт до 15 діб. Громадські роботи 40-60 годин.
Суд, органи внутрішніх справ
175
Куріння тютюнових виробів    у    заборонених місцях
Ч.1. попередження; штраф 3-10 неодаткованих мімімумів.
Ч.2 штраф 10-20 неодаткованих мімімумів.
Адміністративні комісії
178
Розпивання спиртних напоїв у громадських    місцях, поява   в   громадських     місцях     у п'яному вигляді
Штраф до 8 неоподаткованих мінімумів        доходів; виправні    роботи; адміністративний арешт до 15 днів; Громадські роботи до 20-30 год.
Суд, органи внутрішніх справ
181
Азартні ігри, во­рожіння в громад­ських місцях
Попередження. Штраф 3-7 неоподаткованих мініумів доходів, конфіскація грального приладдя, а також грошей, речей та інших цінностей, що є ставкою у грі; ч.2 – штраф 7-25 неопод. мінімуми.


Адміністративні комісії, виконкоми сільських   та   селищних рад, суд
181
Заняття проституцією
Попередження, штраф до 15 неоподаткованих мінімумів доходів
Адміністративні комісії
183
Завідомо неправдивий виклик спеціальних служб
Штраф 3-7 неоподаткованих мінімумів доходів
Адміністративні комісії, виконкоми сільських   та   селищних рад
184
Невиконання батьками або особами, які їх замінюють, обов'язків щодо виховання дітей
Попередження. Штраф до 20 неоподаткованих мінімумів доходів
Суд
211
Неявка на виклик у військовий комісаріат
Штраф 5-7 неоподатконаних мінімуми
Військові комісаріати

До адміністративної відповідальності можуть притягатися особи, яким виповнилося 16 років. За змістом заходи юридичної відповідальності, що застосовуються до неповнолітніх за адміністративні правопорушення, наближаються до загальних адміністративних стягнень, але містять менш обтяжуючі обмеження та обов'язки.
Cm. 24-1. Заходи виливу, що застосовуються до неповнолітніх.
За вчинення адміністративних правопорушень до неповнолітніх у віці від шістнадцяти до вісімнадцяти років можуть бути за­стосовані такі заходи впливу:
·        зобов'язання в публічній, або в іншій формі попросити вибачення у потерпілого;
·        застереження;
·        догана або сувора догана;
·        передача неповнолітнього під нагляд батьків, або особам, які їх замінюють, чи під нагляд педагогічного, або трудового колекти­ву за їх згодою, а також окремим громадянам на їх прохання.
Домашнє завдання:
1.Опрацювати параграф 24.
2. Опрацювати конспект.
3. Наведіть приклади адміністративних правопорушень і поміркуйте, які наслідки вони мають для суспільства.



Додаток 4
Тема: Казковий правознавчий турнір
Мета: зацікавити школярів предметом «Основи правознавства», розвивати мислення, пам'ять,увагу,прищеплювати інтерес до правового навчання та виховання за допомогою невимушеної ігрової форми проведення заходу.
Обладнання: посудина з широким отвором, фантики із казковими завданнями, дитячий чарівника, чотири маленькі скриньки, рознос, волейбольний м’яч.
Хід гри
У грі беруть участь класи-паралелі на чолі з класоводами або різновікові класи. Залежно від кількості класів учасників може змінюватися і кількість завдань «Казкової правознавчої лотереї». Даний варіант розроблено для чотирьох класів (5 завдань кожному класу).
Перший «Казкова правознавча лотерея» (етап для дітей).
Другий правовий інтелектуальний конкурс учителів «Нагорода чарівника»(бліц-етап для наставників).
Якщо під час гри присутні батьки дітей, то для співпраці з батьками, підвищення ефективності правового навчання і виховання проводиться третій етап «Юридичний волейбол». Його мета визначити кращого знавця прав дитини згідно з Конвенцією про права дитини.
Умови гри
Перший етап « Казкова вікторина»
   На сцені актового залу або у центрі спортзалу на столі стоїть ширма житло чарівника.біля шинми скринька  знаходяться фантики казковими завданнями. Представник кожного класу по черзі виходить до столу, стукає по сериньці, бере фантик і швиденько повертається до свого класу, де починається колективне обговорення. На обдумування відповіді 1 хвилина. Чарівна лампа вміщує 15 казкових запитань та 5 «щасливих випадків». Якщо чарівник дарує класу «щасливий випадок», то відповідати не потрібно, клас виграє 1 бал. За кожну правильну відповідь журі теж нараховує 1 бал. Місця журі розподіляє залежно від кількості балів, набраних командами. Кожен клас може використати одну підказку вчителя. Ведучий учитель правознавства.
Другий етап «Нагорода чарівника»
   На сцену по одному викликаються класоводи. Учень, одягнений у костюм чарівника, на розносі тримає 4 маленькі скриньки, всередині кожної з яких знаходиться аркуш із питанням для педагога. Учителям пропонується вибрати одну скриньку, прочитати питання й відповісти. За бажанням відповідаючого чарівник може виділити 30 секунд на обдумування. За кожну правильну відповідь 1 бал.
Третій етап «Юридичний волейбол»
   На середину залу або на сцену викликаються усі присутні. Ведучий вручає одному з них волейбольний м’яч. Отримавши його, потрібно назвати одне з прав дитини і передати м’яч наступному в ланцюжку, котрий в свою чергу назве наступне з прав дитини, повторить ті самі дії з м’ячем тощо. Етап продовжується доти, поки не будуть названі всі права дитини. Повтори заборонені. За кожне правильно назване право дитини батьки отримують по одному балу. Якщо хтось не може назвати одне із прав або вичерпав свій запас, то просто віддає отриманий м’яч іншому. Але один бал у цьому випадку журі не нараховує. Переможцем стає той, хто назвав найбільше прав дитини, а отже, й набрав найбільше балів.
Казкові завдання
1 варіант
·        Згадайте казку О.Толстого «Золотий ключик, або Пригоди Буратіно». Назвіть усіх персонажів, які у ній скоїли правопорушення.
·        Казка Г.-Х. Андерсена «Дюймовочка». Які злочини скоїли проти Дюймовочки?
·        Російська народна казка «Колобок». Які права встиг використати Колобок у своєму житті?
·        Які тварини в казці О. Толстого «Золотий ключик або Пригоди Буратіно» виконували роль поліцейських?
·        Російська народна казка «Троє поросят». Уявіть, що ви суддя Лісового Суду. До вас звернувся потерпілий вовк зі скаргою на поросят. Що ви йому відповісте?
·        Казка «Попелюшка». Які права Попелюшки порушувалися в цій казці? Хто їх порушував?
·        Казка О. Толстого «Золотий ключик, або пригоди Буратіно». Чи правильно вчинили поліцейські, які схопили Буратіно й не дали йому сказати жодного слова на своє виправдання? Відповідь обгрунтуйте.
·        За казкою Ш. Перро «Попелюшка» доведіть, чи є порушення законів в окремих діях мачухи.
·        Казка «Вовк і семеро козенят».Яке покарання чекало на вовка за скоєний ним злочин? Що це був за злочин? Поясніть свою думку.
·        Російська народна казка «Колобок». Чи правильно вчинив Колобок, коли втік із дому? Поясніть свою думку.
·        Казка О. Толстого «Золотий ключик». Як називалася країна, в яку шахраї водили Буратіно? Чому вона так називається?
·        Казка «Колобок» Хто в цій казці скоїв найнебезпечніший злочин?Чому ви так вважаєте?
·        Казка Ш. Перро «Кіт у чоботях». Чи скоїв якесь правопорушення Кіт у чоботях? Поясніть.
·        Казка Г.-Х. Андерсена « Снігова королева». Який злочин скоїла Снігова королева?
·        Казка «Колобок». Чи порушували права Колобка дід та баба? Поясніть свою думку.
16 -20 . «Щасливий випадок». Ваш клас виграв 1 бал.
2 варіант
·        Казка Г.-Х. Андерсена «Дюймовочка». Який злочин скоїли  проти Дюймовочки окремі персонажі цієї казки?
а) шахрайство;
б) вбивство;
в) викрадення;
г) розбій
2. Мультфільм «Ну, постривайЧи правомірно діяв Вовк, хапаючи                  чужі транспортні засоби й переслідуючи Зайця?
а) так;
б) ні;
в) він не мав іншого виходу.
3. Казка О. Толстого «Попелюшка». Чи є порушення законів у діях прин-
ца?
а) ні;
б) так;
в) частково.
4. Казка О. Толстого «Золотий ключик, або Пригоди Буратіно». Які персонажі займалися у казці шахрайством ?
а) Пудель Артемон і папа Карло;
б) Буратіно і мальвіна;
в) кіт Базіліо та лисиця Аліса.
5. Чи вчинив правопорушення Кіт у чоботях?
а) так;
б) ні;
в) залежно від того, під яким кутом зору подивитися.
6. Як називалася країна, в яку шахраї водили Буратіно?
а) Країна Бовдурів;
б) Країна Телепнів;
в) Країна Дурнів.
7.  Який злочин скоїв Чахлик Невмирущий проти Василиси Прекрасної?
а) канібалізм;
б) шахрайство;
в) викрадення;
г) розбій;
д) хуліганство;
е) вбивство.
8. Чи порушив Буратіно закон, не бажаючи учитися?
а) ні;
б) так;
в) це його особиста справа.
9. Казка «Червона Шапочка». Допоможіть дівчинці та вовку обрати найбільш оптимальний для кожного з них і правомірний варіант.
а) Для Червоної Шапочки настає заборона ходити одній по лісу;
б) вовк вивчає Кримінальний Кодекс і діє правомірно;
в) дівчинка засвоює прийоми рукопашного бою та займається легкою атлетикою;
г) вовк стає вегетаріанцем;
д) Червона Шапочка стає кілером;
е) вовк перетворюється на серійного вбивцю.
10. Казка Г.-Х. Андерсена «Снігова королева». Який злочин скоїла Снігова Королева ?
а) хуліганство;
б) шахрайство;
в) розбій;
г) викрадення;
д) вбивство.
11. Казка «Колобок». Чи порушували права Колобка дід та баба?
а) ні в якому разі;
б) так, порушували;
в) дорослі завжди праві.
12. Мультфільм «Ну постривайХто із звірів у цьому мультфільмі виконував роль міліціонера?
а) ведмеді;
б) носороги;
в) слони;
г) гіпопотами;
д) мамонти;
е) черепахи.
13. Хто з тварин у казці «Колобок» скоїв найнебезпечніший злочин?
а) вовк;
б) лисиця;
в) ведмідь;
г) слон.
14. Що необхідно знати казковому персонажу Змію Гориничу ?
а) Правила дорожнього руху і мати посвідчення водія;
б) кулінарні рецепти;
в) правила пожежної безпеки;
г) правила польотів і мати посвідчення пілота.
15. Казка «Вовк і семеро козенят». Який злочин скоїв вовк?
а) хуліганство;
б) шахрайство;
в) викрадення;
г) вбивство з канібалізмом.
16-20. «Щасливий випадок». Ваш клас виграв 1 бал.
Клас-переможець першого етапу отримує приз.




Комментариев нет:

Отправить комментарий